Förskollärares perspektiv på genus i förskolan : "Det går ju inte att dricka vatten ur en blå kopp..."

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att belysa fyra pedagogers perspektiv på genus och arbetet med det i förskolan, detta då det visat sig i en granskning gjord av Skolinspektionen att det finns brister i genusarbetet i förskolan. Förskolan ska värna om demokratiska värderingar där alla barn har likvärdiga villkor utan förväntningar utifrån kön som kan påverka barnens livsvillkor. Vi ville med utgångpunkt i detta undersöka hur förskollärare tolkar begreppet genus, hur de upplever att det är att jobba med genus i förskolan samt hur de ser på barns beteenden ur ett genusperspektiv. Datainsamlingsmetoden bestod av intervjuer där vi ställde frågor som behandlade detta. För att koda det insamlade materialet använde vi oss av en tematisk analys som hjälp. För att sedan analysera resultaten utgick vi ifrån Yvonne Hirdmans (2003) genusteori och olika teoretiska begrepp för att stärka våra resonemang och för att förstå innehållet. Det övergripande resultatet av studien visar att förskollärarna har olika syn på kön, något som påverkar hur de förstår genus i förskolan. Vi kan i vår studie se att detta påverkar hur genus arbetas med samt vilket förhållningssätt som genomsyrar verksamheten. Förskollärarna upplever att det förekommer stereotypa mönster hos barnen och att dessa påverkas av barns vårdnadshavare och samhället i stort, något som kan bli ett dilemma då det finns en ambition hos förskollärarna att motverka könsstereotypa mönster samtidigt som de ska värna om en trygg relation med hemmet. Vår studie visar även att det till stor del upplevs finnas ett behov av kompetensutveckling för att kunna genomföra ett kvalitativt genusarbete och att det saknas initiativ från ledningen vad gäller att prioritera genus

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)