Kulturkrockar, identitet och ungdomar i Sverige : En studie om ungdomar med utländsk bakgrund i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Denna studie av ungdomar med utländsk bakgrund försöker skapa förståelse för ungdomars identitet i samband med kulturkrockar och se påverkan av att leva med två olika kulturer. För att ta reda på detta har denna huvudfråga använts: Hur upplever ungdomar med utländsk bakgrund att deras två kulturer och kulturkrockar påverkar deras identitet? Denna kvalitativa studie har innefattat en semi-strukturerad intervju och fem intervjupersoner som alla är utlandsfödda med utländsk bakgrund. De alla beskrev hur deras identitet påverkas av kulturkrockar och av att leva med två kulturer. De stöter på missförstånd som sätter spår på självförtroendet och i dessa kulturkrockar genomgår identiteten en förändring. De påverkas av andra människors reaktioner på dem, hur andra ser på dem och här förändras deras självbild. De anser att det är svårt att veta vad de har för identitet och vilken kultur de identifierar sig med vilket leder till att de upplever en identitetskris och skapar en egen kultur med de båda kulturerna de har. För ungdomarna är identitet något som ständigt förändras och formas i sociala sammanhang i samband med kultur och kulturkrockar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)