Dagligvaruhandlarnas egna varumärken - En utredning av köpprocessen vid köp av EMV

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att analysera konsumenternas attityder gentemot dagligvaruhandlarnas egna varumärken samt att utreda huruvida köpprocessen vid köp av dessa varor stämmer överens med de befintliga köpprocessteorierna. Vi har använt oss av abduktiv metod vilket innebär att vi utgått ifrån befintliga teorier och sedan testat dessa genom användningen av semistrukturerade intervjuer. Det semistrukturerade frågeformuläret gjorde det möjligt att påvisa eventuella avvikelser från den befintliga teorin eftersom konsumenterna inte var bundna till ett visst antal svarsalternativ. Konsumentintervjuerna genomfördes i butiksmiljö i anslutning till köpet för att kunna få en inblick i både konsumentens attityder och dess beteende. Slutsatsen i denna uppsats är att köpprocessen vid köp av egna varumärken trots sina speciella egenskaper inte skiljer sig från den traditionella köpprocessen. Trots detta har det visats sig att de egna märkesvarorna underlättar både informationssökning och återköp av märket. Valet av butik är inte en del av köpprocessen vid köp av egna märkesvaror vilket innebär att dagligvaruhandlarna i dagsläget inte kan använda sig av dessa som ett medel för att skapa lojala kunder. De egna varumärkena ses idag av konsumenterna som ett prisvärt alternativ och är trots associationerna till kedjan inte en tillräckligt stark anledning till val av butik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)