Nudging inom ICA : ett verktyg för att främja hållbar konsumtion?

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur nudging kan användas inom dagligvaruhandel för att främja hållbar konsumtion, med fokus på vilka möjligheter och utmaningar som kan synliggöras. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod har intervjuer med ICA handlare och en hållbarhetscoach, visat på att det finns ett aktivt arbete gällande nudging i matbutikerna. Studien visar på att utmaningarna med nudging är associerat till kundens tillgänglighet där kundens egen situation spelar en viktig roll för en effektiv kommunikation. Möjligheterna till att utföra nudging innebär därmed en ökad kundkännedom som på så sätt hjälper butikerna i sitt arbete att påverka sina kunder. Denna studie bidrar således med ett nytt resonemang rörande nudging som verktyg där det snarare bör ses som en läroprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)