"Alla bryr sig om miljön!" - En analys av hur dagens miljöproblem kommer till uttryck i reklam

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Vi lever i ett postmodernt samhälle där miljöproblem är ett stort fenomen som präglar vår kultur. I denna uppsats har vi studerat hur marknadsföring drar nytta av människors oro för miljön, genom grön marknadsföring. Vi har använt Ben & Jerry’s som fallstudie och gjort en semiotisk och retorisk analys av deras hemsida. En semiotisk analys synliggör tecken, symboler och associationer typiska för det postmoderna samhället. En retorisk analys visar hur hemsidan är ett verktyg för Ben & Jerry’s att stärka sin trovärdighet. Ben & Jerry’s har skapat sig en image av att vara ett hippieföretag med goda miljö- och samhällsvärderingar. De kombinerar konkret information med en lekfull design för att nå ut med sitt budskap och uppmanar mottagaren att bli mer miljömedveten genom att konsumera deras produkter. Idag identifierar vi oss och andra genom konsumtion; vi konsumerar produkter som stämmer överens med den bild vi vill förmedla av oss själva. Normen i det postmoderna samhället är att bry sig om miljön och detta visas genom konsumtion. Grön marknadsföring drar nytta av människors oro för miljön. Denna oro är konsumenternas svaga punkt, vilket gör att de är lättpåverkade av marknadsföring av gröna produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)