“Det här är inte bara barnpassning” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om arbetet med digitala verktyg i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Förskollärare ska sedan 1 juli 2019 arbeta med digitala verktyg enligt läroplanen. Tidigare forskningsresultat visar att förskollärare har olika uppfattningar kring de digitala verktygens betydelse för barns utveckling. Det pågår samtidigt en samhällsdebatt bland förskollärare som diskuterar vilket syfte digitala verktyg ska ha i förskolan samt hur användandet ser ut. Det blev därmed intressant att undersöka hur förskollärare beskriver sina uppfattningar om de digitala verktygen och dess användning i förskolans kontext.  Syftet i studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg samt hur de beskriver användandet i undervisningssituationer. Följande frågeställningar har formulerats i avsikt att besvara studiens syfte “Hur planerar och genomför förskollärare undervisning med digitala verktyg för att stimulera barns utveckling och lärande?”, “Vilka möjligheter och/eller utmaningar upplever förskollärare med digitala verktyg i undervisningen?” och “Påverkas undervisningen med digitala verktyg av förskollärarens digitala kompetens?”.   I denna studie har en kvalitativ metod tillämpats med avstamp i en fenomenologisk metodansats. Vid insamlandet av data har semistrukturerade intervjuer med yrkesverksamma förskollärare genomförts. I studien medverkar sammanlagt sex förskollärare och de arbetar på fyra olika förskolor som ingår i ett internationellt digitalt utvecklingsprojekt. De semistrukturerade intervjuerna gav förskollärarna möjligheter till att detaljerat dela med sig av sina erfarenheter, uppfattningar och kunskaper kring det undersökta fenomenet.  Resultatet i studien visar att förskollärarna är medvetna om att användandet av digitala verktyg grundar sig i ett pedagogiskt syfte. Det framkommer även att förskollärarna upplever många fördelar med att använda digitala verktyg i undervisningen då de anser att det gynnar barns utveckling. Samtidigt visar resultatet att det finns såväl möjligheter som utmaningar med att använda digitala verktyg i en förskolekontext. Utifrån resultatet framgår det även att förskollärares digitala kompetens påverkar huruvida förskollärare undervisar digitalt innehåll. I resultatet belyser samtliga förskollärare att användandet av digitala verktyg grundar sig i ett samspel som har en betydande roll för att gynna det enskilda barnets utveckling.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)