Ledare i fokus : En jämförelsestudie av kvinnliga och manliga ledare i media

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Huvudsyftet med vår uppsats var att ta reda på hur kvinnor och män framställs i media, där vi avgränsade oss till branschtidningar. Våra frågeställningar var; Hur porträtteras manliga respektive kvinnliga chefer i branschtidningar och hur förhåller de sig till normer om kvinnligt och manligt ledarskap? Vilken problematik kan det finnas kring hur media väljer att framställa chefer? Dessa frågeställningar försökte vi besvara genom att utföra en kvantitativ innehållsanalys och en narratologisk analys på 60 respektive 20 artiklar från branschtidningar. De teorier som har legat till grund för tolkning av resultatet kretsar kring genus, stereotyper och normer om ledarskap. Huvudresultatet blev att det fanns en viss jämställdhet mellan män och kvinnor men det fanns fortfarande betydande skillnader som bekräftade normer kring kvinnligt och manligt ledarskap. Exempelvis log kvinnor mer, de blev oftare fotade i fågelperspektiv med intetsägande bakgrunder. Männen hade neutrala uttryck, blev fotade oftare i grodperspektiv, även om de båda könen hade stor majoritet i ögonhöjd. Männen blev dessutom oftare fotade på sina arbetsplatser. Dessa resultat återfanns i den kvantitativa innehållsanalysen. I den narratologiska analysen framkom det att det fanns en förväntan att kvinnor skulle stöta på motgångar hela tiden medan männen hade en äventyrlig resa mot sitt ledarskap. Kvinnor fick oftare motivera hur de fick ihop ”livspusslet” medan denna aspekt inte förekom hos männen.  Slutsatsen blev att media reproducerade skadliga normer kring kvinnligt och manligt ledarskap, vilket försvårar jämställdhetsarbetet. De måste bli mer medvetna om framställningar av vissa grupper för att motverka dessa normer.   Nyckelord; genus, ledarskap, normer, framställningar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)