Sökning: "betyg ger stress"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden betyg ger stress.

  1. 1. Kullen-Folkets hus

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Emma Rasch Svahn; [2021]
    Nyckelord :Folkets hus; folkhögskola; utbildning; under mark;

    Sammanfattning : En välmående och stressfri miljö för utbildning.  Mitt projekt tar avstamp från Vårdingeby Folkhögskola, i Järna utanför Södertälje, som gjorde ett starkt intryck på mig. Det är framförallt att det ger en möjlighet för unga människor som inte tex fått fullständiga betyg i gymnasiet att få en nystart och börja plugga vidare. LÄS MER

  2. 2. Ohälsa och stress i skolan : Elevers upplevelser av bedömning och betyg i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Benjamin Iveslätt; [2017]
    Nyckelord :Skola; betyg; kriterier; kunskapskrav; bedömning; stress; ohälsa;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i grundskolan upplever sig stressade på grund av skolans kunskapskrav och omfattande betygskriterier. Syftet med denna undersökning är att ge en bild av hur eleverna uppfattar betyg och bedömning men även att skildra elevernas upplevelser av stress och hur deras hälsa påverkas av den eventuella stress de upplever i grundskolans slutskede. LÄS MER

  3. 3. ”Man måste kriga för att få bra betyg” : En kvalitativ studie om elever i läs- och skrivsvårigheter och deras upplevelser av betygsystemet i Lgr11 med fokus på ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Almroth; Anette Knuts; [2016]
    Nyckelord :Elevupplevelser; bedömning; svenska; specialpedagogik; lgr11; fenomenologi;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har genom historien haft flera olika betygssystem. 1994 infördes mål- och kriterierelaterade betyg och 2011 fick Sverige en ny läroplan Lgr11. LÄS MER

  4. 4. Dessa självklara betyg? En kvalitativ studie om fem lärares syn på betyg i den svenska skolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Johan Gustafsson Ryderup; [2015]
    Nyckelord :Lärares syn på betyg; Bedömning; Risker med betyg; Betygets roll i skolan Teachers views on grades; Assessment; Risks with grades; The grades purpose in the school; Social Sciences;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats har jag valt att undersöka hur fem lärare ser på betyg i den svenska skolan. Följande tre frågeställningar besvaras: Vad anser lärarna är betygets roll i skolan och hur motiveras betyg utifrån elevsynpunkt? Vad anser lärarna om det nya betygssystemet som infördes 2011? Ser lärarna några risker för elever och för undervisningen ifråga om betyg? Som teoretiskt ramverk används Max Webers handlingsidealtyper och C. LÄS MER

  5. 5. Fyra lärare om könsskillnader och framgång i skolan : Varför ges flickor i högre grad än pojkar ett högre kursbetygjämfört med nationellt provbetyg i engelska 5 och engelska 6?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elinor Larsson; [2014]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; könsskillnader; nationella prov; skolprestation;

    Sammanfattning : Flickor har under de senaste decennierna presterat bättre än pojkar i den svenska skolan. Attflickornas studieresultat har förbättrats skall naturligtvis ses som en framgång; samtidigt måstelikvärdigheten och jämställdheten i skolan värnas och pojkarnas sämre resultat tas på allvar. LÄS MER