Stora mängder användardata för produktutveckling : Möjligheter och utmaningar vid integrering av stora mängder användardata i produktutvecklingsprocesser

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Integrerad produktutveckling

Sammanfattning: Teknikutvecklingen har bidragit till ökad mängd användardata företag har tillgång till och väntas fortsätta öka. Företag som integrerar användardata i sina produktutvecklingsprocesser väntas uppnå konkurrensfördelar. Arbetets syfte handlar om att undersöka möjligheter och utmaningar vid integrering av stora mängder användardata. Genom att besvara två frågeställningar fastställer undersökningen arbetets syfte, där även konsekvenser för beslutsfattande behandlas. Arbetsprocessen inleddes med en litteraturstudie som låg till grund för både problematiseringen och syftet som identifierar ett gap i forskningen kring användardata i produktutvecklingsprocesser. Genom litteraturstudien skapades en bredare förståelse för ämnet. Den empiriska delen utgjordes av en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie med fyra deltagande företag och lika många respondenter med kunskap inom området. Genom kodning av materialet identifierades områden bland respondenterna som bidrog med insikter som behandlats för att bidra till forskningsområdet. Resultaten belyser möjligheter och utmaningar företag står inför vid integrering av storamängder användardata i produktutvecklingsprocesser. Studien framhåller användaren som central i produktutvecklingen, där ökad data möjliggör komplexa dataanalyser. Effektivanalys av data möjliggör snabbare itereringsprocesser och repetitiva jobb kan ersättas av mer stimulerande. Därtill blir beslutsunderlag mer omfattande och kan generera nya strategier och utformningar av erbjudanden. Studien fastställer även att ökad mängd data ställer krav på företag, där relevansen i datan är viktig och processer för hantering måste kunna definiera relevant data. Vidare måste företag mogna i rollen att integrera användardata. För att beslutsunderlag från användardata ska vara säkert bör kvalitativa och kvantitativa analyser främjas att samverka för att bekräfta varandras identifierade mönster. Integrering av stora mängder användardata i produktutvecklingsprocesser fastställs av denna studie kräva att kompetens erhålls för att i processer för hantering av data kunna säkerställa relevans genom att definiera vilken data som ska samlas in. Vid lyckad integrering uppnår företag som integrerar användardata konkurrensfördelar och kapitaliseringsmöjligheter som är långsiktigt gynnsamma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)