Delad kunskap - dubbelt lärande. Kan användningen av e-post påverka organisatoriskt lärande?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Eftersom e-post är ett utbrett kommunikationsverktyg som inte sammankopplats med orga-nisatoriskt lärande i någon större utsträckning, anser vi det vara ett praktiskt och teoretiskt intressant ämnesområde. Syftet med uppsatsen är att visa om användningen av e-post kan kopplas till organisatoriskt lärande. Förutsatt att denna koppling kan göras undersöker vi hu-ruvida e-post bidrar till eller hämmar det organisatoriska lärandet och i så fall på vilket sätt detta görs. Undersökningen utgår från en litteraturgenomgång som beskriver kunskapsteori, lärande-teori och knowledge management. Vidare definieras e-postmediets egenskaper som kommu-nikationsverktyg. Denna genomgång mynnar ut i ett preliminärt ramverk som visar hur dessa områden hänger samman ur ett teoretiskt perspektiv. De kopplingar mellan e-post-användning och organisatoriskt lärande som kan göras baserat på teorin sammanställs och utgör underlag för den empiriska prövningen. Vi använder oss av fallstudien som undersökningsstrategi och genomför studien enligt en kvalitativ undersökningsmetod. Uppsatsens empiri består av semistrukturerade intervjuer med anställda vid fallföretaget Flash AB. Intervjuerna analyseras och jämförs sedan med vårt preliminära ramverk, vilket modifieras utefter det resultat vi erhåller från empirin. Kopplingen mellan e-post och organisatoriskt lärande är inte enkel att konstatera i praktiken, men resultaten av den empiriska undersökningen pekar på att e-post kan bidra till organisa-toriskt lärande framförallt genom att underlätta inhämtning och spridning av kunskap. Vi kan bland annat notera att e-postanvändare blir mer aktiva i sitt sökande efter information tack vare e-postens unika kombination av egenskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)