SKOLPERSONALS ERFARENHETER AV BARN SOM FAR ILLA : En kvalitativ studie om de resonemang som leder till orosanmälningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Syftet med detta arbete har varit att undersöka förskole- och skolpersonals upplevelser och erfarenheter av barn som far illa och de omständigheter som leder fram till en orosanmälan. Empirin har samlats in med hjälp av fem semistrukturerade intervjuer och har sedan analyserats med hjälp av rollteori. Resultaten påvisar att personalen är införstådd i det enskilda anmälningsansvar som föreligger utifrån 14 kap. 1 § Socialtjänstlagen (SFS 2001:453), men att personalens förmåga att identifiera oro är såväl individuellt som kontextuellt betingad. Studien belyser också att personal inom skola och förskola anser att den utbildning och det stöd de får gällande orosanmälningar är bristfällig, varför de önskar en bättre samverkan med socialtjänsten. I analysen av det empiriska materialet framkommer att rollkonflikter och rolloklarheter kan uppstå i de fall personalen inte upplever en tydlig ram kring när, och hur, en orosanmälan ska göras. Slutligen belyser studien att samverkan mellan skolor/förskolor och socialtjänsten uppenbart behöver förbättras för att öka personalens anmälningsbenägenhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)