Sexualitet, samtycke och relationer i svenskämnet på gymnasiet : Lärares inställning till sexualundervisning i svenskämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka svensklärares inställning till tillägget sexualitet, samtycke och relationer i läroplanen, 2022, och hur de undervisar om kunskapsområdet i svenskämnet samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med detta. Åtta svensklärare från tre olika gymnasieskolor deltog i undersökningen som bestod av semi-strukturerade intervjuer. Resultatet visade att lärarna har en positiv inställning till inkluderingen av sexualitet, samtycke och relationer och ser flera möjligheter till att inkludera ämnena i svenskämnet. Möjligheterna som framkom var att ämnesområdet kan främst inkluderas i samtal och diskussioner i svenskämnet men även i läsning av litteratur och i litteratursamtal. Skrivuppgifter nämndes också som en möjlighet men inte i lika stor utsträckning. Lärarna svarade också att de ser flera utmaningar med undervisningen som exempelvis kring språkbruk, kulturkrockar och kunskapsbrist i området. Slutsatserna är att svensklärare ser många möjligheter till att inkludera ämnesområdet men det kommer med svårigheter som skulle kunna minskas genom stöd, fortbildning, samarbete och mer erfarenhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)