Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv : En kvantitativ studie bland sociala medier-användare i Sverige.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv - En kvantitativ studie  bland sociala medier-användare i Sverige.  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Carl-Ludwig Grafoson och Nina Törnblom  Handledare: Blanca Astrid Moreno  Datum: 2023 – Juni  Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur vuxna användare av sociala medier i Sverige förhåller sig till olika aspekter av etik inom influencer marketing.  Metod: I studien har en kvantitativ metod med deduktiv ansats använts. Populationen är vuxna användare av sociala medier i Sverige som följer influencers. Urvalet är baserat på ett icke-sannolikhetsurval. Datan har samlats in genom en litteraturstudie och en webbaserad enkät som resulterade i 100 respondenter. Datan användes för deskriptiv, univariat analys, test av Cronbachs Alfa samt en korrelationsanalys som genomfördes i Microsoft Excel.  Resultat och slutsats: Studiens resultat påvisar samband mellan transparens, kredibilitet och autenticitet, samt hur dessa påverkar den parasociala relationen som i sin tur visar hur konsumenter förhåller sig till etik inom influencer marketing.  Examensarbetets bidrag: Denna studie bidrar till insikt och värdefull kunskap om hur etiska aspekter inom influencer marketing upplevs och hanteras av följare, men även influencers och företag. Denna studie lyfter nya resultat samtidigt som den bekräftar tidigare forskning inom ämnet.  Förslag till fortsatt forskning: Med hjälp av ett större och mer representativt urval där enkätfrågornas samband och tillförlitlighet är ännu starkare kan framtida forskning generalisera utifrån framtida resultat. Det finns även aspekter inom vardera begrepp som också borde utforskas av framtida forskning för att få en ännu djupare förståelse för den relation som råder mellan följare och influencers.  Nyckelord: etik, sociala medier, influencer marketing, influencers, marknadsföring, konsumentbeteende och följare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)