Mellan religiös moralism och sekulär frihet : En socialpsykologisk studie av ungdomar, som lever med emotionella konflikter angående sexualitet och partnerskap

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Den här uppsatsen handlar om unga människor som på ett eller annat vis har att göra med två kulturer, det vill säga härstammar från ett land men har växt upp i Sverige och där mitt syfte med denna studie har varit att belysa hur bl a religiös moralism kontra västerländsk liberalism kan ge upphov till emotionella konflikter hos ungdomar som lever med dubbla kulturer. Syftet har också varit en strävan att möjliggöra ökade kunskaper och förståelse för dessa unga mäniskor. Den fråga som jag med denna studie har avsett att svara på är vilken betydelse religiös moral har hos föräldragenerationen för de sociala relationer som deras barn utvecklar i det nya hemlandet under ungdomsåren. Levnadsberättelserna speglar deras vardagsliv där läsaren inbjuds till att ta del av det allra mest privata såsom känslor, syn på moral, sociala relationer och framtidstankar. Jag har använt mig utav Dorothy Smith’s institutionella etnografi som en vetenskaplig ansats. Studien är att betrakta som kvalitativ, gjord utifrån samtal med fem unga människor samt observationer från tidigare studier och arbeten jag har genomfört. Resultatet visar bland annat på att det finns emotionella konflikter hos mina informanter i att anpassa sig till rådande förhållanden i ett västerländskt samhälle och där föräldrarnas syn på sin religion utgör en bromskloss i att leva sitt liv som den unge själv vill. Känslofällor uppkommer som ett resultat av att föräldragenerationen många gånger har en annan åsikt om vad som är att betrakta som brukligt avseende sexuella relationer och partnerskap och där det råder en negativ uppfattning hos föräldrarna över hur det västerländska samhället är format vad det gäller just detta. Svårigheten uppstår därmed för den som så att säga ”växer upp med ett ben i varje kultur”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)