Intern kommunikation inom Svenska Handelsbanken AB, utifrån ett kontorschefsperspektiv : Vikten av organisatorisk strategi och kultur för den interna kommunikationsprocessen

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Sammanfattning: Bakgrund och Problem: Banker spelar en viktigt roll i det finansiella systemet. Tidigare finansiella kriser och skandaler har ofta relaterats till bristfällig hantering av strategi och intern kontroll inom banker. Vikten av en väl fungerande intern kontroll inkluderande intern kommunikation inom banker har därmed blivit allt större. Det är genom den interna kommunikationsprocessen som organisationers strategiska mål och värderingar tydliggörs för anställda, vilket utgör grunden för dess företagskultur. Att uppnå en effektiv intern kommunikation som både engagerar och inkluderar anställda blir idag allt viktigare i och med den höga förändringstakt och osäkerhet som präglar samhället. Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom ett kontorschefsperspektiv undersöka hur Svenska Handelsbanken AB:s interna kommunikationsprocess beskrivs, samt hur den relaterar till bankens företagskultur och dess övergripande strategi. Metod: För att besvara studiens frågeställning har författaren utfört semi-strukturerade intervjuer med sex (6) kontorschefer inom Svenska Handelsbanken AB. En kompletterande dokumentstudie av utvalda dokument utgivna av banken har därtill undersökts för att öka studiens trovärdighet. Empirin har analyserats utifrån teori inom ämnen såsom strategi, företagskultur och organisatorisk kommunikation. Slutsats: Studien visar att intern kommunikation är ett komplext område att hantera inom Svenska Handelsbanken AB. Organisationens decentraliserade struktur tillför ett stort egenansvar för respektive kontor att utveckla dess interna kommunikation. Studien visar att de intervjuade kontorscheferna har god förståelse och kunskap angående bankens strategi, mål och värderingar. Detta uppnås genom en flexibel två- samt tre-vägs kommunikation inom banken. Resultaten indikerar även att daglig praxis inom kontoren i vissa fall går före mer formella policys.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)