Pedagogiskt ledarskap, likvärdigutbildning, skolans budget ochsocioekonomiska skillnader : En intervjustudie med lärare och rektorer igrundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: I ett föränderligt samhälle ställs det höga krav på dess medborgare och offentliga organ,inklusive utbildningssystemet. Lärare och rektorer står i centrum när New PublicManagement (NPM) växer och där skolan förväntas vara effektiv samt mål- och resultatstyrd.Nya reformer ska implementeras i skolsystemet, och den allmänna insynen i skolans världökar för varje dag. I den samhälleliga debatten anses skolan vara samhällets spegelbild, vilkettorde göra rektorer och lärare till samhällsbärare av strukturer och normer. I den kontexten hardet pedagogiska ledarskapet en nyckelfunktion. Studiens syfte är att undersöka hur lärare ochrektorer ser på det pedagogiska ledarskapet, likvärdig utbildning, skolans budget ochsocioekonomiska skillnader. Studien innehåller åtta semistrukturerade intervjuer somsynliggör det pedagogiska ledarskapets komplexitet i grundskolan, där många faktorerpåverkar detta viktiga arbete för såväl lärare som rektorer. Genom att analysera dessa faktorerges läsaren en förståelse för hur den pedagogiska utmaningen som skolan står inför kan se ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)