Lean och tjänstefiering i samspel : En fallstudie inom den svenska tillverkningsindustrin

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Till följd av en förändrad marknadssituation blir tidigare differentieringsverktyg snabbt till standardiserade normer och idag pressas företags vinstmarginaler hårt. Lean har länge applicerats i tillverkningsindustrin i syfte att uppnå en ökad effektivitet och samtidigt växer intresset för tjänstefiering, en omställning som ämnar skapa en värdeökning i företags kunderbjudanden. Respektive koncept antas kunna stärka ett tillverkningsföretags position på marknaden, men trots en ökad kombinerad tillämpning av koncepten i praktiken finns det få forskare som har studerat kombinationen. För företagsledare kan det tänkas viktigt att få svar på om koncepten går att samordna utan problem eller om en avvägning krävs. Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett verksamhetsstyrningsperspektiv beskriva kompatibiliteten mellan lean och tjänstefiering i tillverkningsindustrin, för att identifiera betydelsefulla aspekter att beakta vid en kombinerad tillämpning av lean och tjänstefiering. Metod: Med ett deskriptivt fenomenologiskt perspektiv samt en kvalitativ strategi har studien sökt att besvara syftet genom en enfallsstudie. Empirisk data har främst samlats in med hjälp av intervjuer som har genomförts med åtta anställda i ledande positioner, men även genom vissa dokumentstudier samt observationer. Genomgående är studien uppbyggd kring tolv beslutskategorier inom verksamhetsstyrning, vilka har styrt insamlingen av både teoretisk och empirisk data samt har fungerat som utgångspunkt för studiens analys. Slutsats: Studien redogör för en hög kompatibilitet mellan lean och tjänstefiering, vilket i synnerhet bygger på en gemensam utgångspunkt i kundvärde. Samtidigt presenteras flertalet motstridiga samt gynnsamma aspekter att ta hänsyn till vid en samordning av koncepten och dessutom identifieras aspekter som visar på potentiella samverkande effekter. Dessa resultat kan tänkas vara värdefulla för företag och företagsledare som står inför denna kombination av managementkoncept, men antas även bidra till den påbörjade forskningen inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)