"Hi my YouTube-friends!" - En studie om videobloggning och jaget som symboliskt projekt

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: YouTube fungerar idag nästintill som en vardagsrutin för många, och personliga videodagböcker har blivit ett alltmer utbrett fenomen. Det saknas studier kring förhållandet mellan mottagare och videobloggare på YouTube och hur detta kan förstås i samband med perspektivet om jaget som symboliskt projekt. Uppsatsen ämnar att öka förståelsen för hur videobloggen kan verka som en del av en större jagbildningsprocess för YouTube-användare. Vidare är vårt syfte att utröna hur självreflektion tas i uttryck genom detta forum samt hur jaget kan produceras och reproduceras med videoblogg som verktyg. Vi har använt oss av en kvalitativ textanalys, med hjälp av semiotikens metoder, för att få svar på våra frågeställningar och syfte. Videobloggaren Cindy, med alias fatty2slim på YouTube, har analyserats. Fyra strategiskt utvalda videoklipp med tillhörande kommentarer har insamlats för att sedan utföra en tematisk textanalys. Cindy och hennes mottagare har uppvisat ett beroendeförhållande gentemot varandra. Båda parter har visat exempel på hur självreflektion kan komma till uttryck genom YouTube, bland annat genom att de låtit sig influeras av varandra. Vi kunde även observera flera reproducerade myter genom Cindys videblogg: myten om den moderna kvinnan, myten om den omhändertagande kvinnan samt myten om den amerikanska drömmen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)