Förskolebarns självkänsla : Förskollärarnas roll i stärkande av barns självkänsla

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur förskollärare tänker kring och arbetar med förskolebarns självkänsla. För att kunna undersöka syftet formulerades tre frågeställningar: Vad har förskollärare för olika tankar kring förskolebarns självkänsla? Hur arbetar förskollärarna med barnens självkänsla i verksamheten? Och Används några etablerade metoder eller teorier för att stärka barnens självkänsla och varför? Den teoretiska utgångspunkten för studien är Daniel Sterns självteori, som utgår ifrån att barnets självkänsla utvecklas i samspel med andra och börjar utvecklas redan vid födseln. Den metoden som används för att besvara frågeställningarna är kvalitativa intervjuer. Metoden valdes för att nå varje informants egna erfarenheter i ämnet och möjliggöra en djupdykning. Intervjuerna genomfördes med fem förskollärare på olika förskolor i två kommuner i Södra Sverige. Resultat visar att förskollärarna har kunskap kring olika metoder samt teorier även om de inte kan namnge någon källa. Alla förskollärarna är eniga om att dagens barn överlag har en god självkänsla där de litar på sin egna förmåga och vågar ta för sig mer. Vår slutsats är att det främsta sättet att arbeta med barns självkänsla är via förhållningssättet, där förskollärarnas barnsyn är av stor betydelse för hur de påverkar barnens självkänsla. Det framkommer i resultatet och Sterns (2003) teorier att samspelet är viktigt för hur barnens självkänsla kan utvecklas.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)