Med hjälp av EDI kan man spela vad som helst. En studie om EDI i ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: I mötet med EDI i ensembleundervisning under VFU väcktes ett intresse kring EDI samt om dess möjligheter och begränsningar i ensemblesammanhang. Studien syftar till att undersöka dessa aspekter; upplevelsen och innebörden av instrumentet samt hur instrumentet fungerar i ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program. Litteraturgenomgången behandlar den musikteknologiska utvecklingen i skolan och samhället, dagens samtida musik, musikaliska upplevelser genom ny teknik, datorn som instrument i ensembleundervisning, instrumentspecifika faktorer hos EDI och lärarens roll i ständig utveckling. Datainsamlingen har skett genom kvalitativa intervjuer med lärare och elever på olika gymnasieskolor i Skåne. Utifrån resultatet kan utläsas att informanterna har en relativt, men inte definitivt, samstämmig uppfattning om EDI:s innebörd (dator, DAW och digital styrenhet). Upplevelsen av EDI i ensembleundervisning färgas av lärarens förkunskaper då denna har möjlighet att utmana EDI-sten på en högre nivå om läraren själv har förståelse för instrumentet. EDI:s möjligheter och begränsningar i ensemblesammanhang tangerar varandra i att instrumentets kapacitet är stort och dess ramverk diffust. Diskussionen behandlar tankar kring EDI:s plats i en samhällelig, social och musikalisk kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)