Har ni sett min nalle? En studie av Polisens närvaro på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: På senare tid har det blivit allt vanligare att myndigheter väljer att implementera Facebook som en del i deras externa kommunikation. Detta ställer krav på att myndigheter anpassar sin kommunikation efter de normer som förespråkas på Facebook. Det förekommer också diskussioner huruvida Polisens närvaro på Facebook bidrar med en samhällsnytta. Vad bidrar en polisiär närvaro på Facebook egentligen med? Syftet med denna uppsats är att analysera och förstå hur Polisen strategiskt kommunicerar via det sociala nätverket Facebook. Det är även relevant att till viss mån ta reda på vems nytta Polisens närvaro på Facebook är för, om det är av egenintresse eller om även medborgarna gagnas av kommunikationen. Denna studie är baserad på fyra kvalitativa intervjuer, innehållsanalyser på tre av Polisens Facebooksidor samt analys av de policydokument vi erhållit i samband med intervjuerna. Vår studie visar att Polisen i sin närvaro på Facebook har en kommunikation som är väl anpassad för plattformen och där det finns tydliga strategier för hur man bör kommunicera med medborgarna. Vi har även identifierat storytelling som en tänkbar och utvecklingsbar strategi för Polisen att arbeta med. Genom engagemang och förtroende från medborgarna ökar det sociala kapitalet vilket i förlängningen skapar nytta för båda parter. Slutligen ser vi ett bristande initiativtagande till dialog från Polisens sida. Istället ser vi kommunikationen som ett sätt för Polisen att skapa relationer snarare än att öka dialogen med medborgarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)