Mellanstadielärares uppfattning om digitala verktyg inom svenskundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att belysa vilka uppfattningar svensklärare i mellanstadiet har kring digitala verktyg i undervisningen. Arbetet innefattar tidigare forskning men också en kvantitativ och en kvalitativ undersökning. Den kvantitativa undersökningen grundar sig på 21 svensklärares enkätsvar, den kvalitativa undersökningen grundar sig på två intervjuer med två svensklärare.    Studien visar att lärare som undervisar i svenskämnet på mellanstadiet i grunden har en positiv syn på digitala verktyg men att användningen av digitala verktyg har både tydliga fördelar och nackdelar. Studien visar på att lärarna anser att elevernas motivation ökar vid användningen av digitala verktyg men att både elevernas stavning och deras finmotorik påverkas negativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)