Branding 2.0: Att kommunicera ett varumärke via digitala medier

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Problem: Internet 2.0 anammas allt oftare i marknadskommunikation. Den publicistiska vändningen som kom i samband med digitala medier skapar dock en del utmaningar för låg- och höginvolverande varumärken. Syfte: Studien ämnar undersöka vilka digitala medier som används i varumärkeskommunikation bland etthundra starka varumärken i Sverige samt hur konstruerar ett låginvolverande och ett höginvolverande varumärke sin identitet med hjälp av sin digitala kommunikation. Metod: Studien utgörs av en kvantitativ kartläggning av ”Sveriges hundra starkaste varumärken” samt en diskursanalys av den digitala kommunikationen av två varumärken som representerar låg- respektive höginvolveringsprodukter. Slutsatser: Användning av digitala medier bland ”Sveriges hundra starkaste varumärken” är mycket hög och befinner sig i etableringsfasen. Huvudskillnader mellan den digitala kommunikationen av låg- och höginvolverande varumärken utgörs av deras förhållningssätt till makrodiskurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)