Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Denna studie har som syfte att undersöka om vistelse i förskolans ljudmiljö påverkar barns hörsel, uppmätt som otoakustiska distorsionsprodukter (DPOAE). För att ta reda på om hörseln påverkas av vistelsen i förskolemiljön, har DPOAE-amplitud hos barn utan känd hörselnedsättning jämförts vid fyra upprepade mätningar, som skett morgon och eftermiddag i början av veckan samt motsvarande tidpunkter i slutet av veckan. Förändring av DPOAE-amplitud har analyserats med en variansanalys (two-way repeated ANOVA). Reliabiliteten för uppmätt DPOAE-amplitud har undersökts genom test-retestmätning på elva barn, där otoakustiska emissioner uppmättes två gånger direkt efter varandra, för att se om handhavande påverkar mätningen. För att utreda om ljudmiljön i förskolan kan påverka barns hörsel har ljudnivån uppmätts med dosimeter (kroppsburen ljudnivåmätare), som burits av förskolebarnen. För att se om ljudnivån skiljer sig mellan barn och pedagoger har även personalen burit dosimeter. Som referens har en dosimeter placerats hängandes från taket i lekhallen där barnen vistats under mätdagen. DPOAE- och ljudnivåmätningar har utförts på fyra förskolor. DPOAE-amplitud från 27-29 höger öron och 30-31 vänster öron har analyserats, beroende på frekvens. Resultaten visade en reduktion av amplituden vid 3000 Hz och 4000 Hz för höger öra vid mätning av DPOAE. Detta sågs vid jämförelse mellan mätningar tidigt i veckan och mätningar utförda i slutet av veckan. De övriga sex av åtta analyserade frekvenserna uppvisade dock inte en samstämmig sänkning av DPOAE-amplitud över veckan. Vi fann inte någon signifikant skillnad i amplitud från morgon till eftermiddag, och inte heller för vänster öra. På grund av antalet statistiska analyser som genomförts finns eventuell inverkan av typ-1 fel samt en risk att reduktionen kan ha orsakats av förändrad mellanörestatus som uppstått under mätveckan. Test-retestmätning vid mätning av DPOAE visar ingen signifikant skillnad mellan första och andra införandet av mätproben, vilket indikerar att DPOAE kan utföras på barn vid upprepade mättillfällen utan stor varians orsakad handhavande. Ljudnivån som uppmättes visade att 42% av barnen exponerades för nivåer över 80 dB LAeq under lektid inomhus, samt att 18% av dessa barn exponerades för nivåer över 85 dB LAeq under lektid inomhus. Pedagogerna exponerades för 80 dB LAeq i 33% av mätningarna. Denna studie är utförd i samarbete med Maja Jansson, vars masterprojekt inom teknisk akustik på Chalmers tekniska högskola är publicerat med titeln: The sound environment at preschools and how it may affect children’s hearing (Jansson, 2017).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)