Utveckling av en beräkningsmodell för effekten av transportåtgärder med fokus på miljöpåverkan för Runsvengruppen AB

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Logistik- och kvalitetsutveckling

Sammanfattning: Runsvengruppen AB är ett svenskt detaljhandelsföretag som är intresserade av att arbeta mot att minska miljöpåverkan från deras transporter. Eftersom de verkar på en prispressad marknad med hård konkurrens är det viktigt att även utvärdera vilken effekt förändringarna har för kostnader och leveransservice. Syftet för denna studie var därmed att utforma beräkningsmetoder som är anpassade efter den information som finns tillgänglig för Runsvengruppen AB och som kan beräkna miljö-, kostnads- och leveransserviceeffekten av åtgärder. Beräkningsmetoderna utformades för att kunna utvärdera effekten för åtgärder som sker på en operativ nivå, där fokus varit på åtgärder som handlar om att byta transportslag, byta drivmedel, förbättra avgasrening och motorteknik, införa ny fordonsdesign och köra sparsammare. Beräkningsmetoderna delades upp i de tre delarna miljö, kostnad och leveransservice och utreddes för de vid godstransport tre vanligaste transportslagen lastbil, båt samt tåg. Inledningsvis togs en teoretisk beräkningsmetod fram utifrån teori inom området. Den teoretiska beräkningsmetoden utgår dock från att all nödvändig information finns tillgänglig för användaren vilket inte alltid är fallet för alla företag. Således utreddes först vilken nödvändig information som fanns tillgänglig för Runsvengruppen AB för att sedan utreda vilka anpassningar som bör göras i de fall informationen inte var tillgänglig. Avseende miljöberäkningen var resultatet varierande för de olika transportslagen. På grund av Runsvengruppen AB:s nära relation till de åkerier som utför transporter med lastbil fanns samtliga indata tillgänglig för detta transportslag. Således kunde den teoretiska beräkningsmetoden användas utan modifikation. För de transporter som utförs med båt samt tåg såg situationen annorlunda ut. Runsvengruppen AB hade i dessa fall inte tillgång till en stor del av den indata som den teoretiska beräkningsmodellen krävde. För att hantera detta har standardvärden beräknats fram för att ge så goda uppskattningar som möjligt. En konsekvens av detta var dock att en hög grad av osäkerhet uppstod i dessa beräkningar. För kostnadsberäkningarna kunde den teoretiska beräkningsmetoden användas utan modifikation då Runsvengruppen AB hade tillgång till samtliga indata. För leveransserviceeffekten utgick studien ifrån de två måtten ledtid samt leveranspålitlighet. Ledtiden gick att beräkna utifrån den teoretiska beräkningsmodellen medan indata saknades för leveranspålitligheten. Då detta även visade sig svårt att uppskatta med någon rimlighet inkluderades detta mått inte i den slutgiltiga beräkningsmetoden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)