Barngruppens betydelse i förskolans verksamhet : en studie om hur förskollärare planerar sin verksamhet utifrån barngruppen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare uppfattar att barngruppens storlek och sammansättning har betydelse för planeringen och arbetet mot läroplansmålen i förskolans verksamhet. Centralt för syftet är att undersöka hur förskollärare uppfattar att relationerna inom gruppen påverkas av gruppens storlek samt hur samspelet mellan gruppstorlek och personaltäthet uppfattas. Studien kommer att bidra till att få en inblick i hur barngruppens storlek och sammansättningar kan ha betydelse vid olika aktiviteter och förskollärarnas möjligheter att arbeta mot målen. Detta är intressant eftersom det kan ge kunskap om hur verksamheten kan planeras i relation till den befintliga barngruppen.   Frågeställningarna som studien utgår från handlar om hur förskollärarna uppfattar att barngruppens storlek har betydelse vid deras planering, för deras arbetssätt samt deras arbetsmiljö. Frågorna handlar också om hur förskollärarna uppfattar att gruppsammansättningen och storleken har betydelse för relationerna mellan barnen och mellan barn och vuxna. För att få svar på dessa frågor har individuella intervjuer med sex förskollärare på fem förskolor ägt rum.   Resultatet visar att barngruppens storlek och sammansättning har betydelse för hur förskollärarna arbetar i verksamheten. Förskollärarna delar ofta in barnen i mindre grupper för att få en fungerande verksamhet. Hur och varför indelningarna sker motiverar förskollärarna med att i en liten grupp är det mindre konflikter, det är lättare att skapa nära relationer och att se varje barn. Detta kan också ses i tidigare forskning och teorier där stora grupper leder till att sammanhållningen blir sämre och ledarskapet blir mer styrande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)