Assessing of traffic calming measures

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Norrköpings kommun står inför många utmaningar gällande den rådande tillväxtsituationen. Området Västra staden, som innefattar stadsdelarna Såpkullen, Ektorp och Kneippen, ska utökas med cirka 2000 nya bostäder. Västra staden området omfattar bland annat vägen Skarphagsleden, som idag är en genomfartsled men som med hjälp av projektet ska byggas till en stadshuvudgata. Syftet bakom detta är att barriäreffekten mellan norra och södra Ektorp ska minska, samt att kollektivtrafiken ska förbättras. Målet följande studie ska uppnå är att ta fram ett lämpligt farthinder till den ombyggda Skarphagsleden. Fem olika farthinder har studerats; Actibump, Busskudde, IFD-dämpare, Cirkelgupp och H-gupp, vilka studeras på befintliga platser. Effekterna utvärderas utifrån fyra aspekter; trafiksäkerhet, trafikmiljö, miljöeffekter och ekonomi. I början av studien utfördes observationer av farthindren, för att se trafikflöden samt trafikanternas beteenden vid passering av farthindret. Analyser med hjälp av verktyget QGIS har genomförts där omgivningen runt farthindren studerats. Trafikåtgärdernas effekter jämfördes med varandra för att ta fram vilket farthinder som anses lämpat till platsen. De två farthinder som utsågs relevanta var Actibump och Busskudde. De övriga farthindren ansågs inte relevanta med hänsyn till trafikmiljön, trafiksäkerhet och miljöeffekter. Actibump är väl anpassad när det kommer till höga trafikflöden och för tung trafik. Farthindret strävar efter att trafiken ska hålla ett jämnt flöde utan att behöva bromsa in vid passering av hindret och sedan accelerera. Detta bidrar till begränsade miljöeffekter samt en god trafiksäkerhet då trafiken håller den tillåtna hastigheten. Busskudden lämpar sig för större fordon, då de kan passera kudden grenslandes medan personbilar åker över kudden och får därmed en hastighetssänkning. Vilken av dessa farthinder beror på vilka aspekter som anses viktigast att ta hänsyn till vid valet av farthindret för att säkerställa en god trafiksäkerhet. Actibump förefaller vara det lämpligaste farthindret vid Skarphagsleden baserat på aspekterna trafikmiljö, trafiksäkerhet och miljöeffekter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)