Sökning: "läsningens plats"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden läsningens plats.

  1. 1. Med nationellt prov som kompass : Läsprocesser och litterära kompetenser i svenskämnets kursplan och nationella prov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Adam Nilsfors; [2024]
    Nyckelord :Svenska; Lgr 11; Lgr 22; nationella prov; läsprocesser; litterära kompetenser; didaktik;

    Sammanfattning : De nationella proven används dels för att mäta elevers kunskaper, dels som material i undervisningen och som stöd när skolans styrdokument ska tolkas och praktiseras. Proven som används i undervisningen är dock gamla och konstruerade under en läroplan som nu finns i reviderad version. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteratur – vägen till lärande? : En systematisk litteraturstudie gällande skönlitteraturens och läsförmågans inverkan på gymnasieelevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lärande genom läsning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att med utgångspunkt i svenskdidaktisk forskning undersöka vilken betydelse skönlitterär läsning har för gymnasieelevers läsförmåga och i förlängningen deras lärande genom läsning. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker valdes litteratur för att nå syftet. LÄS MER

  3. 3. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER

  4. 4. Läsandet av skönlitteratur : Skönlitteraturens och fiktionsläsningens legitimeringar i svenskämnets styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Melker Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska; legitimeringsanalys; läroplan; ämnesplan; skönlitteratur; fiktionsläsning; Skolverket;

    Sammanfattning : Skönlitteratur och fiktionsläsning har en självklar men samtidigt omtvistad plats inom svenskämnet. I och med Ämnesbetygsreformen och det förslag till en ny svenskämnesplan som presenteras finns återigen anledning att undersöka skönlitteraturens och läsningens ställning i gymnasieskolans svenskämne. LÄS MER

  5. 5. Den skönlitterära läsningen på lågstadiet : En kvantitativ studie om den skönlitterära läsningens utrymme och metoder i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ida Danielsson; Michaela Melchersson; [2022]
    Nyckelord :lågstadiet; läsningens plats; skola; skolläsning; skönlitteratur; undervisning; läsning skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur stor plats den skönlitterära läsningen får i enskilda F-3-lärares svenskundervisning på lågstadiet och vilka arbetssätt som tillämpas, det vill säga hur ofta det ges utrymme för läsning av skönlitteratur, samt vilka metoder som används i samband med den skönlitterära läsningen. Studienutgår från det sociokulturella perspektivet och ansatsen är kvantitativ. LÄS MER