Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER

  2. 2. Dynamic Speed Adaptation for Curves using Machine Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kirilll Narmack; [2018]
    Nyckelord :Machine; Learning; Artificial; Intelligence; MachineLearning; Machine-Learning; AI; ML; MLP; Neural; Networks; Multilayer-Perceptron; RFB; RBF-Network; Vehicle; Automation; AutonomousVehicles; Autonomous; SelfDriving; Self-Driving; Self; Driving; Curve; Speed; Adaptation; Adaption; CSA; ACC; Adaptive; Cruise; Control; Driving; Style; Driver; Behavior; Behaviour; Sample; Samples; Distance; Derivative; Speed; Velocity; Curvature; Road; Inclination; Lane; Width; Type; Acceleration; Longitudinal; Lateral; Data; Training; Test; Validation; Results; Discussion; Sustainability; Ethics; Ethical; Sustainable; Future; Today; Tomorrow; Yesterday; Robot; Robotics; System; Systems; Class; Classes; Bin; Bins; Tree; One; A; Dynamic; Using; Time; Delay; Volvo; Car; Cars; Corporation; Zenuity; School; Computer; Science; Master; Degree; Project; Thesis; Paper; Object; GPS; Map; Length; Research; Advanced; Машинное; Обучение; Искусственный; Интеллект; AI; ML; MLP; RBF; Автомобиль; Машына; Сеть; Робот; Водитель; Заворот; Дорога; Сам; Сама; Едет; Ехать; Учить; Учит; Учится; Автоматизация; Адаптация; Результат; Один; Одна; Одно; Вчера; Сегодня; Завтра; Дерево; Карта; ГПС; Информатика; Компьютер; Наука; Научная; Работа; Школа; Вольво; Завод; Транспорт; Maskininlärning; Artificiell; Intelligens; Inlärning; Maskin; AI; ML; MLP; RBF; Neural; Neurala; Nätverk; Artificiella; Automation; Själv; Självkörande; Körande; Bil; Fordon; Robot; Robotik; Körstil; Stil; Beteende; Adaption; Kurva; Lutning; Väg; CSA; ACC; Farthållare; Hastighet; Fart; Hållare; Inclination; Körfält; Fält; Spår; Bredd; Typ; Acceleration; Longitudinell; Lateral; Data; Traingin; Test; Validation; Resultat; Diskussion; Längd; Hållbarhet; Etik; Etiskt; Framtid; Dåtid; Idag; Imorgon; System; Class; Klass; Classer; Klasser; Träd; En; Ett; Fler; Flera; Dynamisk; Använda; Tid; Fördröjning; Tids; Volvo; Car; Corporation; Object; Zenuity; Skola; Dator; Vetenskap; Forkning; Avancerad; Projekt; Exjobb; Examensarbete; Betyg; GPS; Karta;

    Sammanfattning : The vehicles of tomorrow will be more sophisticated, intelligent and safe than the vehicles of today. The future is leaning towards fully autonomous vehicles. LÄS MER

  3. 3. “Jag använder inte hjälm – det är för att jag är lat och ytlig...”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Sandra Björklund Qvarfordt; [2018]
    Nyckelord :​risk; cykelhjälm; hjälm; cykling; unga vuxna; intersektionalitet; klass; etnicitet; kön; göra kön; performativitet; autencitet; identitet; stil; attityd; riskmedvetenhet; riskuppfattning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bara var femte ung vuxen som cyklar i Malmö använder cykelhjälm, trots att vi alla känner till farorna som det innebär. Hur kommer det sig att det är så socialt accepterat att ta den här specifika risken? Vad är det som formar vårt beslut att inte använda cykelhjälm? I den här studien närmar vi oss de underliggande attityder som folk ibland hänvisar till när de försöker svara på frågan “varför använder du inte cykelhjälm?”. LÄS MER

  4. 4. Påverkar skrivverktygen elevernas skrivutveckling? : En studie om att skriva loggbok med iPad eller penna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Frida Lindholtz; [2017]
    Nyckelord :Logbook; Digital tools; iPad; Pencil; Scriptural; Pre-school; Loggbok; Digitala verktyg; iPad; Penna; Skriftspråket; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att bilda mig en uppfattning om skrivverktygens betydelse för elevers lärande. Jag har valt att undersöka två förskoleklasser som jobbar med olika verktyg i skrivandet. Den ena använder iPad och den andra penna. LÄS MER

  5. 5. Energieffektiviserande åtgärder för befintlig kontorsfastighet på Umestans företagspark : Energy-efficiency measures for existing office building at Umestans Business Park

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Erica Persson; [2016]
    Nyckelord :Energikartläggning; kontorsbyggnad; kontor; åtgärdsförslag; energiklassningssystem; STIL; Energiklassning av byggnader; Lågenergihus; Miljöklassad byggnad; P-märkt innemiljö; EU Green Buildning; BREEAM; LEED; Green building; Ventilation; kyla; belysning;

    Sammanfattning : The work was conducted in the spring of 2016 on behalf of the ÅF Industry in Umeå. This project aimed to provide proposals on energy-saving measures for house 2 at Umestans Business Park based on the total specific purchased energy for 2015. Also for the 3rd floor in the same house suggestions on energy-saving measures were given. LÄS MER