Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur e-sportsproduktioner kan utveckla framtida flerkameraproduktion : En studie som undersöker hur e-sporten potentiellt kan influera framtidens Tv-produktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Calle Hjortzberg; Tristan van Lint; [2022]
    Nyckelord :E-sport; Flerkameraproduktion; Djupintervju; Augmentet Reality;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur e-sportens flerkameraproduktion potentiellt kan påverka utvecklingen inom framtidens flerkameraproduktion. E-sporten är en ständigt växande bransch och med det utvecklas dess produktioner snabbt med nya idéer och tekniker. LÄS MER

  2. 2. Vad skapar CS:GO-proffset “TACO” för maskulint avtryck på sociala medier?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anna Lenninger Sundberg; [2021]
    Nyckelord :esport; sport; computer games; video games; maskulinitet; Connell; CS:GO; Raewyn Connell;

    Sammanfattning : I denna uppsatsen undersöks det hur den 26 åriga esports-proffset Epitácio "TACO" de Melo representeras på den egna- samt esportsföretaget Godsents Instagram. Analysen har gjorts utifrån Raewyn Connells maskulinitetsperspektiv och vad det kan tänkas göra för avstamp på följarna. LÄS MER

  3. 3. Spela med sinnet : Stress och prestation hos semi-professionella esportatleter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Philip Hultgren; [2021]
    Nyckelord :Esportatleter; idrottsatleter; idrottsvetenskap; oro; prestation; psykologiska mätverktyg; reliabilitet; Sport Anxiety Scale-2; tävlingssammanhang; validitet;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka mentala påverkningar hos esportatleter i tävlingssammanhang. Esport och prestation är inte ett utforskat område inom idrottsvetenskapen vilket gör den här undersökningen unik. LÄS MER

  4. 4. “You play like a girl” : An investigation of the gender-typing of Esports as well as the effect of gender stereotypes on player performances

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Shaw; [2021]
    Nyckelord :Esports; Gaming; Gender studies; Gendered sports; Gender appropriate sports; Gender stereotypes; Gender-typing; Gender inequality; Stereotype threat theory; Stereotype boost theory; Stereotype lift theory; Stereotype susceptibility; Stereotype endorsement; Stereotype awareness; Social role theory; Masculine sports; Feminine sports; Neutral sports; Sports performance; Counter-Strike; Psychology; Sports studies;

    Sammanfattning : Purpose and research questions: The purpose of this study has been to critically examine Esports through a gender perspective. The study therefore investigated the gender-typing of Esports and if these stereotypes affect players’ performance. LÄS MER

  5. 5. The iterative construction process of a spectator interface for Competitive Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) Game : What to consider when designing a spectator interface

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Te Hua Tseng; [2021]
    Nyckelord :MOBA; Spectator interface; Spectatorship; Esport; League of Legends; Design guidelines; Design principles; Competitive gaming;

    Sammanfattning : Electronic sport or esport is a trend that involves playing competitive video games professionally. Traditional sports and esport have been compared to each other because of their similarities. Esport has grown in terms of viewership. Every year more spectators get interested and the number rises. LÄS MER