Sökning: "åk 1–6"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden åk 1–6.

  1. 1. Ordavkodningsförmåga hos svenska gymnasieelever : Referensvärden för bedömning med Vilket är rätt och Vilket låter rätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Mirko Privitera; [2023]
    Nyckelord :Ordavkodning;

    Sammanfattning : Bakgrund Ordavkodningstestning ingår som en viktig del i testbatteriet för läs- och skrivutredningar. Vilket är rätt och Vilket låter rätt är ett tvådelat ordavkodningstest som möjliggör en snabb överblick över individers grundläggande avkodningsförmåga och som kan användas både individuellt och i grupp. LÄS MER

  2. 2. En analys av potentiellt problematiska konstruktioner för andraspråksinlärare i fysikläromedel för åk 7–9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Fanny Nordin; [2022-08-16]
    Nyckelord :läromedelstexter; konstruktionsgrammatik; konstruktioner; andraspråk; andraspråksinlärning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Tidigare studier av lexikala svårigheter i läromedelstexter visar att flera skolämnen är teoretiskt tunga och kräver ett stort ordförråd. För elever med svenska som andraspråk kan detta innebära stora utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Lågpresterande elevers syn på den egna prestationen i idrott och hälsa : En kvalitativ studie om motivation till ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jasmin Burrau; [2022]
    Nyckelord :motivation; idrott och hälsa; motivationsfaktorer; lågpresterande elever;

    Sammanfattning : Aim The purpose of the study is to investigate and describe how low-performing students in year 9 look at their achievements in connection with teaching in sport and health. Furthermore, it is of interest to examine which motivational factors influence them to participate or not participate in the teaching. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt på introduktionsprogrammet : Ämneslärarnas arbete för språkutvecklande arbetssätt i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Liselott Adelqvist; [2021]
    Nyckelord :Språkintroduktion; språkutvecklande ämnesundervisning; flerspråkighet; interaktion; cirkelmodellen;

    Sammanfattning : På introduktionsprogrammet går elever som är mellan 16-19 år gamla och som inte har bott i Sverige i mer än fyra år. Eleverna strävar efter att få betyg för åk. 9 i svenska som andraspråk, matematik och i engelska och i minst fem ämnen till. LÄS MER

  5. 5. Elevers förståelse för begreppet friktion : Gruppdiskussion i åk 2 genom Concept cartoons

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Mikaela Palmqvist; [2021]
    Nyckelord :Concept cartoons; Conceptual understanding; Friction; Group discussion; Primary school; Begreppsförståelse; Friktion; Concept cartoons; Gruppdiskussion; Lågstadiet;

    Sammanfattning : The study is based on action resarch where four Concept cartoons have been constructed through careful resarch into the structure of the concept. 16 year 2 students in groups of four participated in a survey with the aim of providing knowledge about how students in grades of 1-3 in primary school understand the concept of friction and how their understanding can be developed through the use of Concept cartoons. LÄS MER