Sökning: "åldershomogena grupper förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden åldershomogena grupper förskolan.

  1. 1. Vilka här är pojkar och vilka här är flickor? : En kvalitativ studie om förskollärares genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Andersson; Sofie Olsson; [2019]
    Nyckelord :Genusmedvetenhet; bemötande; förskola; pojkar; flickor;

    Sammanfattning : Studien handlar om förskollärares genusmedvetenhet och bemötande, hur förskollärare arbetar för att motverka traditionella könsmönster är en central del i studien. Genus är något som är komplext och socialt skapat i samhället vi lever i. LÄS MER

  2. 2. Samtalet mellan pedagog och barn under måltiden på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Wiberg; Said Reem; [2019]
    Nyckelord :förskola; lärande; matematik; måltid; omsorg; samtal; språkutveckling; uppfostran;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka samtalet mellan pedagogen och barnen under måltiden. Studien har en kvalitativ metod med observationer som stöd för att komma fram till svaren på de frågeställningar som vi har ställt. Totalt har åtta observationer utförts på två förskolor. LÄS MER

  3. 3. Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma de Barés; Julia Odmyr; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trotsbegränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist påkunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn ochpedagoger. LÄS MER

  4. 4. Åldersintegrerade och åldershomogena barngrupper i förskolan : - En intervjustudie om hur två personalgrupper ser på gruppsammansättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :André Juhlin; Chris Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :Åldershomogena; åldersintegrerade; förskola; barngrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka personalens syn på åldershomogena och åldersintegrerade barngrupper i förskolan. Strukturerade och direkta intervjuer har genomförts med sju förskollärare och tre barnskötare. LÄS MER

  5. 5. Att vara en del av förskolan : Om barns delaktighet i den Reggio Emilia- inspirerade förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Simonsson; Christine Sederström; [2008]
    Nyckelord :Delaktighet; Reggio Emilia; Förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att analysera Reggio Emilia- filosofins pedagogiska syn på barns delaktighet i förskolan. Studien är uppbyggd av tre olika moment bestående av en analys av delaktighet, Reggio Emilia- filosofins syn på delaktighet samt kvalitativa intervjuer. LÄS MER