Sökning: "åldershomogent"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet åldershomogent.

  1. 1. Åldersintegrerat eller åldershomogent? En intervjustudie om hur två arbetslag i förskolan beskriver sina upplevda fördelar och nackdelar med olika åldersgruppssammansättningar samt vilka strategier de använder för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma de Barés; Julia Odmyr; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Upplägget för hur förskolor fördelar barn i grupper utefter ålder skiljer sig åt i Sverige. Trotsbegränsad forskning har direktiven skiftat historiskt sett. Det råder därmed en brist påkunskap kring vilken påverkan åldersgruppssammansättningen har för både barn ochpedagoger. LÄS MER

  2. 2. Åldershomogent eller åldersintegrerat i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Gabriela Castañeda; [2016]
    Nyckelord :Preschool; age mixed; age divided; structure; curriculum; discourse; Förskola; åldersintegrerad; åldershomogen; struktur; läroplanen; diskursanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine what kind of discourses emerges among the preschool teachers working in the two different organizational forms within the preschool- age divided groups versus age mixed groups. I focus on clarifying why some preschools choose to work with all ages (1-5 years) or with age divided groups, and if they base their choice on any specific theoretical basis. LÄS MER

  3. 3. Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? - En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Persson; [2012]
    Nyckelord :Barns utveckling; förskola; åldersblandat; åldershomogent; åldersindelat; åldersintegrerat;

    Sammanfattning : Persson, Nina (2012). Åldersblandade eller åldersindelade barngrupper i förskolan? – En studie om motiv bakom barngruppskonstellationer. Malmö: Lärarutbildningen Malmö Högskola.Examensarbetet belyser motiv som ligger bakom de två olika barngruppskonstellationerna, åldersblandade respektive åldersindelade barngrupper i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Åldersheterogent – Åldershomogent, en analys med fokus på arbetssätt, barnsyn och lärandemiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Berséus Suokas; [2012]
    Nyckelord :barngrupper; barn lär av varandra; förskola; åldersheterogent; åldershomogent;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om åldersindelningar i förskolan. Syftet med studien är att undersöka om det skiljer sig något i pedagogers sätt att tänka kring sin verksamhet, sin barngrupp och sin lärandemiljö beroende på om de arbetar med en åldershomogen eller åldersheterogen barngrupp. LÄS MER

  5. 5. Åldersgruppering i förskolan     : Pedagogers tankar och erfarenheter

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Strandberg; Hanna Tordhav; [2009]
    Nyckelord :Åldershomogen; åldersblandat; förskola; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers tankar kring sin åldersgruppering i förskolan. Studien genomfördes med hjälp av litteraturstudier och intervjuer med pedagoger på förskolor med åldersblandat samt åldershomogent arbetssätt. Dessa delar sammanställdes och jämfördes med varandra. LÄS MER