Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En studie om sagoberättandets användning inom förskolan

    M1-uppsats, Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Emma Richt; Therese Walfridsson; [2011]
    Nyckelord :sagoberättande; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; hermeneutisk spiral; förskola;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att få ökad förståelse för hur förskollärare använder sagoberättandet i relation till barnens språkutveckling. Vi har utgått från frågeställningarna: På vilket sätt främjas barnens språkutveckling genom sagoberättandet enligt förskollärarna samt vilka metoder säger de sig använda för att gynna barnens språkutveckling? I den teoretiska bakgrunden har vi belyst sagans struktur och sagoberättandets möjligheter för språkutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Sagans betydelse i förskolan och skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elvira Cibo; Vildana Jugo; [2010]
    Nyckelord :fantasi; pedagoger; sagoläsning; sagoberättande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att ta reda på hur pedagoger arbetar med sagor i förskolan och skolans tidigare år. Vår undersökning baseras på kvalitativa intervjuer som genomfördes med sex pedagoger verksamma i förskolan och skolans tidigare år. Utgångspunkten i denna undersökning är Vygotskij utvecklingsteori. LÄS MER

  3. 3. Sagans betydelse för barns språkliga utveckling - en studie av hur pedagogerna i förskolan arbetar med sagor för att stimulera barnets språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Ulrika Lindström; Caroline Herbertsson; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagoger planerar sagostunder och hur de arbetar med sagor i förskolans verksamhet. Även pedagogernas förhållningssätt till sagor och språk undersöks, samt vilka konsekvenser det får för barnets språkliga utveckling. LÄS MER

  4. 4. Sagans betydelse för språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Maria Molina; Maria Eklund; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har valt att studera hur sagoläsning främjar barns språkutveckling i förskolan. Vårt syfte med uppsatsen är att ta reda på om och hur pedagoger använder sig av sagor för att främja barns språkutveckling. För att ta reda på detta har vi intervjuat fyra förskollärare på fyra olika förskolor. LÄS MER