Sökning: "1919 års undervisningsplan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden 1919 års undervisningsplan.

  1. 1. Kampen om kristendomsämnet : En studie av debatten kring kristendomsundervisningen sinnehåll under 1920-talet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Karl Hassel; [2020]
    Nyckelord :Kristendomsundervisning; katekes; riksdag; kyrkomöte; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka den efterföljande debatten vid riksdag och kyrko-möte med hänsyn till 1919 års undervisningsplan, som innebar att katekesen avskaffades som lärobok och timtalet för ämnet reducerades. Studien utförs med extra fokus mot den förlo-rande opinionen och undersöka den kyrkligt konservativa opinionens försök att återinföra ka-tekesundervisningen För att besvara syftet har följande frågeställningar formulerats; • Vilka argument kopplade till kristendomsämnet användes vid debatterna i riksdagen och vid kyrkomötena under 1920-talet? Hur ville man att ämnet skulle se ut med bak-grund av 1919 års undervisningsplan? • Vilka argument användes vid försvar av katekesundervisningen? • Vilka argument användes mot katekesundervisningen?   Undersökningen behandlar 1920-talets debatt vid riksdagen och kyrkomötet kring kristen-domsämnet och materialet som ligger till grund för undersökning har bestått av protokoll från riksdag och kyrkomötet. LÄS MER

  2. 2. Från kristendomsämnen till kristendomsämne : En studie av opinioner kring beslutet om det nationella  kristendomsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Karl Hassel; [2019]
    Nyckelord :Kristendomsämne; katekes; opinioner; konfessionell icke konfessionell undervisning; 1919 års undervisningsplan; didaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka kristendomsämnet uppkomst och debatten som fördes mellan olika opinioner i samhället och se hur dessa opinioner försöker påverka utformandet med deras visioner av det nya kristendomsämnet kopplat till katekesens roll i folkskolan och innehållet i 1919 års undervisningsplan.  Till syftet formulerades följande frågeställningar;  • Vilka visioner för kristendomsämnet hade de olika opinionerna? • Hur samverkade debatten angående katekesen med framställningen av 1919 års undervisningsplan? • Hur framträder de didaktiska frågorna i de olika opinionernas visioner för kristendomsämnet? Metoden som användes för att få svar på mina frågeställningar var en komparativ litteraturstudie av tidigare forskning, utifrån frågan om hur opinionsgrupperna presenterade deras visioner kring det moderna kristendomsämnets tillkomst. LÄS MER

  3. 3. Kunskap och Skolans identitet i Sverige

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kiyomi Nojima Henrysson; [2013]
    Nyckelord :Progressivimen; Instrumentalism; Reformationskristendom; 1919 års undervisningsplan;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att utforska skolans identitet och kunskap genom att undersöka kunskapssynen hos progressivism respektive reformationskristendom. Jag har valt att använda mig av en hermeneutisk undersökningsmetod för mitt arbete för att kunna ge en helhetsbild av och förståelse för de två olika grundperspektiven. LÄS MER

  4. 4. Religionsundervisningen i gymnasieskolan : ett verktyg för att förstå andra människor

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Jenny Nilsson; [2009]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionskunskap; religionsämnet; religionsundervisning; etikundervisning;

    Sammanfattning :   Efter reformationen låg Luthers lilla katekes till grund för folkundervisningen. Under 1800-talet började dock kritik mot den ensidiga undervisningen dyka upp, både av pedagogiska, men också av ideologiska skäl (Skolverket 2009). LÄS MER