Sökning: "2D games"

Visar resultat 16 - 20 av 75 uppsatser innehållade orden 2D games.

  1. 16. Skillnad i spelupplevelse mellan vertikala och horisontella 2D plattformsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Erik Löfving; [2022]
    Nyckelord :Vertikal nivå; horisontell nivå; plattformsspel; spelupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte om det finns någon skillnad i spelupplevelse mellan vertikala och horisontella 2D plattformsspel och riktningen de utspelar sig i. Sedan 1980-talet har horisontella plattformsspel som Super Mario Bros (1985) satt en standard för hur plattformsspel ska se ut när det gäller riktningen de rör sig i. Khalifa et al. LÄS MER

  2. 17. Hydraulic Erosion Simulation on the GPU for 3D terrains

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Isheden; [2022]
    Nyckelord :Hydraulic Erosion; 3D erosion; CUDA; erosion; simulation; Vatten Erosion; 3D erosion; CUDA; erosion; simulering;

    Sammanfattning : Erosion is the action of various natural processes, such as water flow, wind and gravity, that displaces material from one area to another. Creating physically-based models of these complex phenomena has been a major challenge in creating realistic terrain in video games in a fast way, without having a 3D artist model the terrain by hand. LÄS MER

  3. 18. Creating two-dimensional rivers from spline curves

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Richard Ahl; [2022]
    Nyckelord :Spline curve; Water flow-rate; Game river simulation; River simulation; Game map creation;

    Sammanfattning : This study is concerned with digital two-dimensional rivers for games. Specifically the aim is to create a river shape from the basis of a spline curve and make it look like a river with a water flow-rate. LÄS MER

  4. 19. Dynamisk svårighetgradsanpassning i 2D-spel : Utvärdering av spelare vid spelande med dynamisk svårighetgradsanpassning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rasmus Möller; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I många spel kan spelare snabbt bli uttråkade om spelet är för lätt, eller frustrerade om det är för svårt. Dynamisk Svårighetgradsanpassning (DDA) kan användas för att dynamiskt anpassa svårighetsgraden i spelet så att den bättre matchar den individuella spelarens prestationsförmåga. LÄS MER

  5. 20. A Comparative Study of Reinforcement-­based and Semi­-classical Learning in Sensor Fusion

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Bodén; [2021]
    Nyckelord :machine learning; reinforcement learning; deep Q-­learning network; classical learning; supervised learning; support vector machine; deep neural network; sensor fusion;

    Sammanfattning : Reinforcement learning has proven itself very useful in certain areas, such as games. However, the approach has been seen as quite limited. Reinforcement-based learning has for instance not been commonly used for classification tasks as it is receiving feedback on how well it did for an action performed on a specific input. LÄS MER