Sökning: "AIK"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade ordet AIK.

  1. 11. Kommer arenorna att överleva den ökade pressen från streamingtjänsterna? : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar beslutet av val av plats för att se en hemmamatch i SHL

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Wikström; Lina Wikberg; [2020]
    Nyckelord :SHL; den svenska hockeyligan; streamingtjänster; hockey; arena; konsumentbeteende; faktorer; minskat publiksnitt; lönsamhet;

    Sammanfattning : Ett minskat publiksnitt i arenor är ett aktuellt problem som påverkar flera av världens största sporter. För den Svenska Hockeyligan (SHL) är detta inget undantag. Trots ett minskat publiksnitt i arenorna har den svenska befolkningen ett växande hockeyintresse. LÄS MER

  2. 12. Huliganers påverkan på det svenska föreningslivet : Firman boys inflytande i AIK-fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Simon Nissen; Marcus Bjerlöw; [2020]
    Nyckelord :Firman boys; kollektivt våld; föreningsliv; partiell organisering;

    Sammanfattning : This essay means to examine and present the reasons of Firman boys use of collective violence, if they have influence regarding the outcome of AIK-football’s supporter gatherings, and their long-term club objectives. Through semi-structured interviews made with avid fans and firm-members alike, we dissected the answers through our framework consisting of a presentation of the well-developed Swedish association life and its activities, collective violence and the effects on group dynamics, and lastly, how Firman boys organize themselves through what we define as partial organization. LÄS MER

  3. 13. Hur påverkas en allsvensk fotbollsklubb av att flytta till en multiarena? : En kvalitativ studie om AIK:s och Hammarbys arenaflytt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pontus Wahlroos; Johan Sjöholm; [2020]
    Nyckelord :Multi arenas; profit-orented; football club; Allsvenskan; supporters; sponsoring; AIK; Hammarby; Multiarenor; kommersialisering; fotbollsklubb; Allsvenskan; supportrar; sponsring; AIK; Hammarby;

    Sammanfattning : I takt med fotbollens kommersialisering har det blivit vanligt att europeiska fotbollsklubbar flyttat från klassiska arenor till multiarenor. Det hela är ett nytt fenomen i svensk och nordisk fotboll, där endast ett fåtal arenor kan klassas som multiarenor. LÄS MER

  4. 14. Fotboll, en dröm eller mardröm? : Västafrikanska fotbollsspelares migration till Sverige: En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Christoffer Flink; Oscar Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Fotboll; Afrika; Migration; Push- pull;

    Sammanfattning : Inledning: Sedan Bosmandomen 1995 har antalet afrikanska fotbollsspelare som kommer till Sverige ökat. Skogvang (2008), Scott (2015) och Najarian (2015) berättar att det är ett problem med att minderåriga fotbollsspelare från Afrika luras över till Europa av ohederliga agenter för att de ska få provspela med professionella fotbollsklubbar. LÄS MER

  5. 15. Vad driver lojalitet i fotbollsklubbarna AIK, Djurgården & Hammarby?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Brodin; Simon Freed; Joel Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :Brand Image; Brand Loyalty; Fotbollslag; Associationer; Supportrar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Vad driver lojalitet i Stockholmsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby? - En fallstudie som undersöker Stockholmsklubbarnas Brand Image och Brand Loyalty genom flermetodsforskning Seminariedatum: 2019-06-04 Kursnamn: FEKH29 - Examensarbete i Marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Gustav Brodin, Simon Freed och Joel Samuelsson. Handledare: Burak Tunca Nyckelord: Brand Image, Brand Loyalty, Fotbollslag, Associationer, Supportrar Syfte: Undersöka fotbollsklubbarna AIK, Djurgårdens IF och Hammarby IF ́s Brand Image samt Brand Loyalty och studera sambanden mellan dessa. LÄS MER