Sökning: "Accent"

Visar resultat 21 - 25 av 148 uppsatser innehållade ordet Accent.

  1. 21. Vem jag är som veterinär : faktorer som påverkar hur djurägare upplever sina veterinärbesök

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Clinical Sciences

    Författare :Morgan Daleryd Sjöblom; [2022]
    Nyckelord :veterinär; kommunikation; kön; könstillhörighet; etnisk grupp; brytning; konsultation;

    Sammanfattning : Veterinäryrket utvecklas i en rask takt både med avseende både på vad som är möjligt att göra för djuren men också kraven som ställs på att ge djuren allt mer avancerad vård. En veterinär behöver även vara duktig på kommunikation då brister i denna lär vara bland de främsta anledningarna till anmälningar till ansvarsnämnden. LÄS MER

  2. 22. Produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga och flerspråkiga barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sofia Lindh; Louise Smedlund; [2021-02-03]
    Nyckelord :svenska; barn; prosodi; ordaccenter; flerspråkighet; Swedish; children; prosody; word accents; multilingualism;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga respektive simultant flerspråkiga barn samt undersöka om det fanns någon skillnad mellan språkgrupperna avseende produktion- och perceptionsförmågan gällande ordaccenter. Deltagarna var 6-7 år gamla med typisk språkutveckling och god hörsel samt var bofasta i Göteborgsområdet sedan 3 års ålder eller tidigare. LÄS MER

  3. 23. GA and RP accents in a verbal guise test: A questionnaire-based study of Swedish upper secondary school students’ language attitudes

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Josefine Wistrand; [2021]
    Nyckelord :Verbal guise; Language attitude; Behavioural tendencies; Accent; RP; GA;

    Sammanfattning : The aim of this study is to use a verbal guise test to investigate Swedish upper secondary school students’ language attitudes toward GA and RP. While research has been conducted on this topic before, few studies have incorporated all three cognitive, affective and conative components of the mentalist approach to language attitude, and even fewer with younger student participants, which are two components the present study included. LÄS MER

  4. 24. The Influence of Teacher Beliefs on Classroom Practices in English Pronunciation Teaching

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ramlah Warsame; [2021]
    Nyckelord :Pronunciation; Teacher beliefs; Accents; English as a Foreign language EFL ; Lingua Franca Core LFC ; Classroom practices;

    Sammanfattning : This study aims to explore teacher beliefs on accents in the classroom and how they affect classroom practices as well as the teachers views on the LFC approach. Furthermore, the study investigates whether there exists a possible disconnect between teachers and the Swedish National Agency for Education when it comes to deciding what approach to take when teaching English pronunciation. LÄS MER

  5. 25. Navigating the Many Englishes of the World in the Classroom : Teachers’ Attitudes Towards English Accents and How They Work with Accents in the Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lovisa Olausson; [2021]
    Nyckelord :Accents;

    Sammanfattning : According to the curriculum for upper secondary school, various English accents should be introduced. However, it does not state what accents and how these should be introduced. Both American and British English have had a historical stronghold in Sweden, with both having been preferred in previous curriculums. LÄS MER