Sökning: "Adhd gymnasiet"
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Adhd gymnasiet.
11. Ej diagnostiserad ADHD i svenska grundskolan : En retrospectiv studie av upplevd påverkan på skola, studier och arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : En brist på ADHD diagnos kan påverka individer så pass mycket att det ger dem problem i framtida akademiska- och yrkesval. De nio deltagarna i denna studie sammanfattade sina år i grundskolan som bland annat kaotiska, problematiska, känslor av utanförskap och överlag negativa. LÄS MER
12. Ungdomar med ADHD – välmående, relationer och missbruk
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Diagnosen Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) är en av de vanligaste diagnoserna inom sitt område. ADHD är en riskfaktor för flera folkhälsoproblem såsom missbruk, kriminalitet och psykisk ohälsa, varför diagnosen bör mötas av tidiga, hälsofrämjande och preventiva insatser samt stöttning till både individen och individens närstående. LÄS MER
13. Flickor med adhd i gymnasiet – Röster om skolvardag, stöd och motivation Girls With adhd in Upper Secondary School – Voices on Everyday School Life, Interventions and Motivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningTonning, Pernilla (2017). Flickor med adhd i gymnasiet – Röster om skolvardag, stöd och motivation Girls With adhd in Upper Secondary School – Voices on Everyday School Life, Interventions and Motivation. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER
14. Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD - en kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD en kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll Författare: Robert Kurdve LUNDS UNIVERSITET Sociologiska institutionen Kandidatuppsats 15 hp (SOCK04), Vårterminen 2017 Handledare: Margareta Nilsson-Lindström Abstrakt Författare: Robert Kurdve Titel: Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD. En kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll. LÄS MER
15. "Läraren på grundskolan är 'the number one' för mig!" : En kvalitativ studie om hur stadieövergången från grundskolan till gymnasiet samt undervisning och stöd i matematik upplevs och fungerar för elever med diagnosen ADHD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med denna undersökning var främst att beskriva hur stadieövergången mellan grundskolan och gymnasiet upplevs av elever med diagnosen ADHD. Studien syftade också till att skildra elevers upplevelser av undervisning och stödinsatser i matematik i årskurs nio och på gymnasiet. LÄS MER