Sökning: "Adhd gymnasiet"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Adhd gymnasiet.

  1. 11. Ej diagnostiserad ADHD i svenska grundskolan : En retrospectiv studie av upplevd påverkan på skola, studier och arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Erika Berlin; [2017]
    Nyckelord :ADHD; brist på diagnos; diagnos; retrospektiva konsekvenser; svensk grundskola;

    Sammanfattning : En brist på ADHD diagnos kan påverka individer så pass mycket att det ger dem problem i framtida akademiska- och yrkesval. De nio deltagarna i denna studie sammanfattade sina år i grundskolan som bland annat kaotiska, problematiska, känslor av utanförskap och överlag negativa. LÄS MER

  2. 12. Ungdomar med ADHD – välmående, relationer och missbruk

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Agergård Kareliusson; [2017]
    Nyckelord :Attention-Deficit Hyperactivity Disorder; Elevhälsovård; Relationer; Mående; Missbruk;

    Sammanfattning : Diagnosen Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) är en av de vanligaste diagnoserna inom sitt område. ADHD är en riskfaktor för flera folkhälsoproblem såsom missbruk, kriminalitet och psykisk ohälsa, varför diagnosen bör mötas av tidiga, hälsofrämjande och preventiva insatser samt stöttning till både individen och individens närstående. LÄS MER

  3. 13. Flickor med adhd i gymnasiet – Röster om skolvardag, stöd och motivation Girls With adhd in Upper Secondary School – Voices on Everyday School Life, Interventions and Motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Tonning; [2017]
    Nyckelord :Anpassningar; Flickor med adhd; Motivation; Strategier; Skolframgång;

    Sammanfattning : SammanfattningTonning, Pernilla (2017). Flickor med adhd i gymnasiet – Röster om skolvardag, stöd och motivation Girls With adhd in Upper Secondary School – Voices on Everyday School Life, Interventions and Motivation. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 14. Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD - en kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Robert Kurdve; [2017]
    Nyckelord :socialkonstruktivism; ADHD; allmän linje; Nyckelord: Folkhögskola; stämpling; stigmatisering; avvikare.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD en kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll Författare: Robert Kurdve LUNDS UNIVERSITET Sociologiska institutionen Kandidatuppsats 15 hp (SOCK04), Vårterminen 2017 Handledare: Margareta Nilsson-Lindström Abstrakt Författare: Robert Kurdve Titel: Folkhögskolan, folkhögskollärare och deltagare med ADHD. En kvalitativ intervjuundersökning om folkhögskollärares förändrade uppdrag och yrkesroll. LÄS MER

  5. 15. "Läraren på grundskolan är 'the number one' för mig!" : En kvalitativ studie om hur stadieövergången från grundskolan till gymnasiet samt undervisning och stöd i matematik upplevs och fungerar för elever med diagnosen ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lena Lundström; [2015]
    Nyckelord :stadiebyte; matematiksvårigheter; anpassningar övergång; ADHD; matematik ;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var främst att beskriva hur stadieövergången mellan grundskolan och gymnasiet upplevs av elever med diagnosen ADHD. Studien syftade också till att skildra elevers upplevelser av undervisning och stödinsatser i matematik i årskurs nio och på gymnasiet. LÄS MER