Sökning: "Adhd gymnasiet"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden Adhd gymnasiet.

  1. 6. Dansundervisning för elever med autism och ADHD : En kvalitativ studie av gymnasielärares erfarenheter ur ett sociokulturellt perspektiv

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Anna Olsson; [2020]
    Nyckelord :dance; teaching dance; upper secondary school; autism; autism spectrum disorder; ADHD; Attention-Deficit Hyperactive disorder; neurodevelopmental disorder; interview study; adaptation; given models for thinking; teaching strategies; dans; dansundervisning; gymnasium gymnasiet; autism; autismspektrumstörning; ADHD; Attention-Deficit Hyperactive disorder; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; intervjustudie; anpassningar; tankemodeller; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : The aim of the study is to contribute knowledge and increase the understanding of teaching dance to students aged 16-18 with autism and ADHD in upper secondary school in Sweden by investigating teachers understanding of adaptation and the reason for students experiencing difficulties related to their diagnosis. The study also investigates the different strategies used by the teachers to adapt their teaching. LÄS MER

  2. 7. Motivationsarbete med elever med ADHD : En kvalitativ studie om hur specialpedagoger och kuratorer arbetar för att öka motivationen hos elever med ADHD.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sanja Hadzic; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Elever; Gymnasiet; Motivation; Motivationsarbete; Specialpedagoger; Kuratorer;

    Sammanfattning : Abstrakt Motivation är det centrala i allt pedagogiskt arbete och har enligt Jenner (2004) en särskild plats när det gäller elever med svårigheter. Syftet med föreliggande studie har varit att ta reda på hur specialpedagoger och kuratorer arbetar för att öka motivationen hos elever med adhd på gymnasiet för att på så sätt öka kunskapen och möjliggöra rätt stöd för elever med adhd. LÄS MER

  3. 8. Inuti springer jag ett maratonlopp - En intervjustudie av fem gymnasieflickor om hur det är att ha ADHD

    Kandidat-uppsats,

    Författare : Aronsson Jessica; Elmrud Helena Sofie; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractUppsats/Examensarbete: 15 hpProgram och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018Handledare: Göran SöderlundExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-272-SPP610Nyckelord: ADHD, Flickor, gymnasiet, skolan, upplevelser, relationer, livsvärld.Syfte: Syftet med studien är att beskriva några gymnasieflickors upplevelser av att ha ADHD. LÄS MER

  4. 9. Varje tanke räknas : En intervjustudie om elevers metakognitiva förmåga inom ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Liselott Frostäng; Alexandra Timner; [2018]
    Nyckelord :metacognition; mathematics; problem solving; cognitive;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att undersöka om och hur lärare/speciallärare inom grundskolans högstadium samt gymnasium upplever att de arbetar med att stärka elevens metakognitiva förmåga i den specialpedagogiska matematikundervisningen. Vi har i studien valt frågeställningarna: 1. LÄS MER

  5. 10. ”Jag tror det skulle vara bättre för dig om du satt här framme." : En studie om hur gymnasielärare anpassar sin undervisning till elever med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sebastian Öberg; [2017]
    Nyckelord :ADHD; Anpassning; Motivation; Gymnasiet; Pedagogisk strategi;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare på gymnasiet anpassade sin undervisning till elever med ADHD. Genom intervjuer med fyra lärare och analys av dessa intervjuer, har studien kommit fram till att dessa lärare anpassade sin undervisning på olika sätt, beroende på hur lärarna själva var och hur deras elever var. LÄS MER