Sökning: "After-school centers"

Visar resultat 36 - 40 av 78 uppsatser innehållade orden After-school centers.

  1. 36. Svensk  titel: Fritidshemmets lokaler – delade och egna : En kvalitativ intervjustudie med lärare i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Leul Sintaro; Abdirahman Abdihakim Awale; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidshemmet; lokaler; gemensamma lokaler;

    Sammanfattning : Syftet är att ur ett fritidspedagogiskt perspektiv undersöka fritidslärares erfarenheter av och uppfattningar om de lokaler i vilka de bedriver sin undervisning. Det är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer av sex respondenter från tre fritidshem har genomförts. LÄS MER

  2. 37. “Utematte” i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar kring utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tu Ngo; Linn Jovanovic; [2021]
    Nyckelord :utomhusmatematik; utomhuspedagogik; fritidshem; pragmatism; platsbaserat lärande; platsrelaterat perspektiv;

    Sammanfattning : Matematik brukar anses av många elever vara ett svårt ämne som är kopplat med det formella lärandet. Att använda utomhuspedagogik i fritidshemmet för att utveckla barnens matematiska förmågor är ett sätt att uppnå fritidshemmets kompletterande uppdrag med matematik. LÄS MER

  3. 38. Lärare i fritidshem i anmälningssituation : En statistisk uppfattning om lärare i fritidshemmets kunskap om anmälningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Dion Dutra; [2021]
    Nyckelord :Reporting; duty to report; witnessing violence exposure to violence; neglect; exposed.; Anmälan; anmälningsplikt; bevittnande av våld exponering för våld; försummelse; utsatt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshem ser på anmäl­ningsplikten och hur de hanterar information när de misstänker att en elev är i en utsatta situation. Resultaten visar vad som lärarnas i fritidshem roller och ansvar är och vad som ligger till grund för att lärarna i fritidshem ska vidta åtgärder eller inte åtgärder enligt anmälningsplikten. LÄS MER

  4. 39. Ingen riktig lärare? : En studie om den dubbla yrkesrollen: Grundlärare mot fritidshem och i ett praktiskt estetiskt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martina Bengtsson Nodén; [2020]
    Nyckelord :Basic teacher towards after-school centers; history of after-school centers; teacher in a practical aesthetic subject; grundlärare mot fritidshem; fritidshemmets historia; lärare i ett praktiskt estetiskt ämne;

    Sammanfattning : This thesis is about the twofold role teachers in the after-school centers have if they also teach a practical aesthetic subject in addition to the after-school center. The thesis is based on six different scenarios that I, as a professional, have been involved in in my daily work. LÄS MER

  5. 40. Fritidshemsbarnens lek – en studie om uppfattningar, engagemang och rum för lek på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ahmed Shekh Muhumed Halane; [2020]
    Nyckelord :In and exclusion; play; schoolyard; staff commitment; In och exkludering; lekar; skolgård; personalens engagemang;

    Sammanfattning : This study treats with The significance and meaning of playing among children in the leisure centers. An overview presents some of the research concerning childrens play in schoolyards. LÄS MER