Sökning: "After-school centers"

Visar resultat 31 - 35 av 78 uppsatser innehållade orden After-school centers.

  1. 31. Praktisk kunskap på fritidshemmet : Kan det defineras som en metod?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Angelica Backlund; Zahra Etaat; [2021]
    Nyckelord :Wisdom; knowledge; cooperation; teachers in recreation centers; pedagogy; method; Klokhet; Kunskap; samverkan; lärare i fritidshemmet; pedagogik; metod; Praktisk kunskap; Praktisk klokhet;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en empirisk studie där vi undersökte forskningsfrågor relaterade till den praktiska kunskapen/klokheten fronesis på fritidshemmet. Forskningsfrågorna är baserade på att personalen kan relatera och formulera sina resonemang och handlingar utifrån verkliga situationer inom verksamheten. LÄS MER

  2. 32. Fritidslärares arbete med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nadja Söderberg; [2021]
    Nyckelord :leisure center; leisure teacher; special education; special assistance; action plan; inclusion; special adaptions; diagnosis; environment; play; extra adjustments; fritidshem; fritidslärare; specialpedagogik; särskilt stöd; åtgärdsprogram; inkludering; särskilda anpassningar; diagnos; miljö; leken; extra anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare arbetar med elever i särskilt behov av stöd och deras arbete kring elever i behov av särskilt stöd och om de har tillräcklig kompetens för detta arbete. Metoden som användes i studien var frågeformulär som gjorts via internet. LÄS MER

  3. 33. Digitala verktyg på fritidshemmet : En kvalitativ studie om möjligheter och utmaningar med digitala verktyg för språkutveckling på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johannes Erlandsson; Ismet Shehu; [2021]
    Nyckelord :Digitization; digital competence; digital tools; after-school centers; after-school center teachers The SAMR model and language development; Digitalisering; digital kompetens; digitala verktyg; fritidshem; fritidshemslärare SAMR-modellen och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få svar på hur digitala verktyg används på fritidshemmet, hur fritidshemslärare ser på digitaliseringen inom fritidshemmet samt vilka utmaningar och möjligheter de ser med digitala verktyg för språkutveckling. Vi har använt en kvalitativ studie och som analysverktyg har vi använt Puenteduras (2013) SAMR-modell. LÄS MER

  4. 34. Hur skapar vi förutsättningar för elever med neuropsykiatriska funktionshinder i fritidshem? : En kvalitativ studie om grundlärarei fritidshem, rektorer och områdeschefs erfarneheter av resursfördelning och särskilt stöd till barn neuropsykiatriska fukn tionshinder  i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna-Carin Elv; [2021]
    Nyckelord :lärmiljöer; neuropsykiatriska funktionshinder; resursfördelning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka förutsättningar som krävs för en välfungerande resursfördelning kring särskilt stöd i fritidshem gällande elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF).   Forskningsfrågor:  ·       Hur arbetar olika verksamheter för att bedöma tilldelningen av särskilt stöd till elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar på fritidshemmet?  ·       Hur kan skolans organisation och miljö utformas för att skapa anpassade förutsättningar för elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Studiens ansats är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer med två lärare i fritidshem, två rektorer och en områdeschef. LÄS MER

  5. 35. Samverkan mellan lärare i fritidshem och skolan : En kvalitativ studie om hur samverkan kan fungera mellan fritidslärare och klasslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lindberg; Ida Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Cooperation; collaboration; teacher in youth leisure centers; teacher; leisure teachers; school and youth leisure centre; Samverkan; lärare i fritidshem; klasslärare; skola och fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur samverkan kan se ut mellan klasslärare samt fritidslärare. Vi hade som önskan att belysa de olika lärarkategoriers uppfattning kring samverkan dem emellan. LÄS MER