Sökning: "special assistance"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden special assistance.

  1. 1. Språkstödjande arbetssätt i klassrummet : En kvalitativ intervjustudie av lärare på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Eleonore Ejdesjö; Mazur Katarzyna; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning; språklig sårbarhet; fysisk lärmiljö; lärtillfällen; interaktion; speciallärare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to identify the language-supporting methods and tools employed by primary and middle school teachers to facilitate the language and knowledge development of their students. The research utilized a qualitative design, with semi-structured interviews conducted within four focus groups composed of two participants each. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmiljön för första linjens chefer inom kommunal LSS-verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Edita Papic; [2023]
    Nyckelord :arbetsbelastning; arbetsmiljö; första linjens chef; krav-; kontroll- och stödmodellen; socialt stöd;

    Sammanfattning : First line managers work environment within muncipal disabled care The aim of the present study was to investigate how first line managers within municipal disabled care perceive their work environment regardin workload and social support, and what form of organizational measures are offered to reduce workload and offer social support. Four front line managers were interviewed in this qualitative study. LÄS MER

  3. 3. SPECIALLÄRARES ANVÄNDNING AV ASSISTERANDE TEKNIK : För att stärka läsförståelse hos elever med läsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ulrika Lindström; Jennie Falk Fastin; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; Lässvårigheter; Motivation; Inkludering; Läsutveckling;

    Sammanfattning : By utilizing technical tools, students with reading difficulties can receive support and assistance to enhance their ability to comprehend texts. The present study explores how special education teachers in language, reading, and writing utilize digital technology to support students with reading difficulties. LÄS MER

  4. 4. Exkludering i den fria leken : Den fria leken och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Bjurbäck; Caroline Olsson; [2023]
    Nyckelord :Free play; exclusion; social interactions; preventive work; Fri lek; exkludering; socialt samspel; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about preschool teachers' different experiences of exclusion in free play within child groups in preschool education. We conducted semi-structured interviews with a flexible interview guide, and to address our research questions, we utilized a phenomenographic analysis model. LÄS MER

  5. 5. Delaktiggörande med hjälp av kommunikativt och kognitivt stöd : en mixed methods studie om kunskapsutvecklingsbehov hos handläggare med direkt funktionsnedsättningsansvar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Evita Bartule; [2022]
    Nyckelord :mixed methods; lifelong learning; social services; disability; cognitive and communicative support; mixed metods; livslångt lärande; socialtjänst; funktionsnedsättning; kognitivt och kommunikativt stöd;

    Sammanfattning : Delaktighet är en mänsklig rättighet. Genom att ha möjlighet att kommunicera sina behov görs samhället mer tillgängligt vilket är en förutsättning för delaktighet. Kommunikativt och kognitivt stöd är nödvändiga verktyg för att underlätta kommunikation för personer med funktionsnedsättning. LÄS MER