Sökning: "Alternativ pedagogik"
Visar resultat 21 - 25 av 182 uppsatser innehållade orden Alternativ pedagogik.
21. Delaktighetsfrämjande arbete inom gymnasiesärskolans individuella program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktikSammanfattning : Studiens syfte var att utforska fenomenet delaktighet utifrån pedagogers erfarenheter samt pedagogernas arbetssätt för att främja elevers delaktighet på gymnasiesärskolans individuella program. Vi ville också belysa alternativ och kompletterande kommunikation och dess effekter för möjligheter till delaktighet. LÄS MER
22. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är en del av förskolans specialpedagogiska insats i dagens förskolor. Studiens syfte behandlar förskollärarnas beskrivning av AKK och ur syftet kom vi fram till frågeställningarna som innefattar de didaktiska frågorna hur, vad och varför. LÄS MER
23. Metoderna finns, men var är tiden? : En studie om alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie utgår ifrån det sociokulturella perspektivet på lärande och relationell syn på specialpedagogik och undersöker hur stor betydelse alternativ och kompletterande kommunikation eller (AKK) har i förskolan. Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse kring arbetet och användandet av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan och hur det sedan används som en del i den tydliggörande pedagogiken. LÄS MER
24. En AKKtiv förskola : En studie om förskoleverksammas arbete kring, och syn på AKK som tydliggörande pedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogiskt verksammas beskrivningar av deras arbete med, samt tankar om, AKK som tydliggörande pedagogik. Studien belyser olika insatser med AKK och den positiva påverkan AKK har för kunskaps- och språkutvecklingen. LÄS MER
25. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt samt upplevelser av hinder och möjligheter i arbetet med flerspråkighet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I denna studie har förskollärares arbetssätt samt upplevelser av hinder och möjligheter i arbetet med flerspråkighet undersökts. Studiens empiri bygger på semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollärare från olika förskolor. LÄS MER