Sökning: "Alternativ pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 182 uppsatser innehållade orden Alternativ pedagogik.

  1. 21. Delaktighetsfrämjande arbete inom gymnasiesärskolans individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Hanna Wincent; Eva Godrén; [2022]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnesättning; alternativ och kompletterande kommunikation; gymnasiesärskola; individuella program;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utforska fenomenet delaktighet utifrån pedagogers erfarenheter samt pedagogernas arbetssätt för att främja elevers delaktighet på gymnasiesärskolans individuella program. Vi ville också belysa alternativ och kompletterande kommunikation och dess effekter för möjligheter till delaktighet. LÄS MER

  2. 22. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kristin Mossberg; Martina Hellström; [2022]
    Nyckelord :akk; takk; förskola; inkludering; kommunikation;

    Sammanfattning : Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) är en del av förskolans specialpedagogiska insats i dagens förskolor. Studiens syfte behandlar förskollärarnas beskrivning av AKK och ur syftet kom vi fram till frågeställningarna som innefattar de didaktiska frågorna hur, vad och varför. LÄS MER

  3. 23. Metoderna finns, men var är tiden? : En studie om alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Olsson; Emmy Vikman; [2022]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie utgår ifrån det sociokulturella perspektivet på lärande och relationell syn på specialpedagogik och undersöker hur stor betydelse alternativ och kompletterande kommunikation eller (AKK) har i förskolan. Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse kring arbetet och användandet av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan och hur det sedan används som en del i den tydliggörande pedagogiken. LÄS MER

  4. 24. En AKKtiv förskola : En studie om förskoleverksammas arbete kring, och syn på AKK som tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Andersson; Lisa Berg; [2022]
    Nyckelord :akk; alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; sociokulturellt perspektiv; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogiskt verksammas beskrivningar av deras arbete med, samt tankar om, AKK som tydliggörande pedagogik. Studien belyser olika insatser med AKK och den positiva påverkan AKK har för kunskaps- och språkutvecklingen. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt samt upplevelser av hinder och möjligheter i arbetet med flerspråkighet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Stephanie Petersson; Emma Nystedt; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; möjlighet; hinder; TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; digitala verktyg; transspråkande.;

    Sammanfattning : I denna studie har förskollärares arbetssätt samt upplevelser av hinder och möjligheter i arbetet med flerspråkighet undersökts. Studiens empiri bygger på semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollärare från olika förskolor. LÄS MER