Sökning: "Att arbeta med flerspråkighet i förskola och förskoleklass"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Att arbeta med flerspråkighet i förskola och förskoleklass.

  1. 1. Vad, Hur och Varför? En inblick i förskollärares arbetssätt med flerspråkighet i en förskola och en förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Djenana Gozic; Alma Ibragic; [2012]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; flerspråkighet; språkutveckling; arbetssätt; förhållningssätt;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att undersöka några förskollärares tankar kring flerspråkighet samt hur det reella arbetet med flerspråkiga barn och elever ser ut i en förskola och i en förskoleklass. Syftet med denna studie är att åskådliggöra vad förskollärarna gör, på vilket sätt och av vilken anledning, för att stötta flerspråkiga barn och elever i deras språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Barns flerspråkighet : En studie om hur förskollärare uppfattar barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Dilber Bulut; Özlem Keskin; [2011]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om flerspråkiga barn och ele-vers språkutveckling i förskolan och i förskoleklass. I studien har vi utgått från två frågeställ-ningar som är följande; vilka strategier använder förskollärare för att utveckla språkutveckling hos flerspråkiga barn och elever? Vilken betydelse har miljön för flerspråkiga barn och elever och deras språkutveckling i förskola respektive förskoleklass? Kvalitativa intervjuer har använts, vilket innebär att åtta förskollärare intervjuats för att besvara frågeställningarna i studien. LÄS MER