Sökning: "Bedömning av flerspråkiga elever"

Visar resultat 16 - 17 av 17 uppsatser innehållade orden Bedömning av flerspråkiga elever.

  1. 16. Åldersreferenser för TROG-2 på svenska för flerspråkiga elever i årskurs 7 och 8

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Anna Falk Rodén; Sara Nordström; [2010]
    Nyckelord :TROG-2; flerspråkighet; åldersreferenser; dyslexi; bedömning av flerspråkiga barn; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : De elever som kommer till logopedmottagningar för dyslexiutredningar är idag allt oftare flerspråkiga. En person är flerspråkig om hon eller han bor i en icke enspråkig miljö och regelbundet exponeras för två eller fler språk. Vid dyslexiutredningar bedöms elevernas språkförmåga med olika språkliga test. LÄS MER

  2. 17. Att undervisa i svenska som andraspråk.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Branka Jankovic; Sandra Jonasson; [2009]
    Nyckelord :Flerspråkighet; kultur; språkutveckling; svenska s;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka om klasslärare, i år 1-3, arbetar medvetet med andraspråksutveckling, på tvåmångkulturella skolor i Göteborg, med olika stort antal flerspråkiga elever. Dessutom vill vi ta reda på vilkaantaganden som ligger till grund för lärarnas synsätt, förhållningssätt och arbetssätt. LÄS MER