Sökning: "Bedömning av flerspråkiga elever"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Bedömning av flerspråkiga elever.
11. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER
12. Flerspråkighet i svenskämnet : En studie om utrymmet för ett flerspråkighetsperspektiv i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Studien undersöker utrymmet för ett flerspråkighetsperspektiv i gymnasieskolans svenskämne. En översiktlig jämförelse görs mellan svenskämnets och svenska som andraspråks respektive läroplan och kommentarmaterial, där svenska som andraspråk fungerar som mall för ett svenskämne med ett flerspråkighetsperspektiv. LÄS MER
13. ”Fröken, kan centikuber smälta i ett glas med saft?” – Undrande elev i klass 3 : En studie kring vilka strategier/arbetssätt för formativ bedömning som fyra lärare i åk 3 använder sig av för flerspråkiga elever i matematikundervisningen.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : .... LÄS MER
14. Matematik och flerspråkighet : En systematisk litteraturstudie om hur skolväsendet kan stödja elever som undervisas i matematik på ett annat språk än sitt modersmål
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien baseras på internationell forskning och syftar till att fånga de stödstrategier och anpassningar skolväsenden använder sig av i arbetet med flerspråkiga elever. Studiens fokus är matematikundervisning och bedömning. LÄS MER
15. Flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fonologiska och lexikala förmågor hos flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter. Undersökningsgruppen flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter jämfördes med en grupp enspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter samt med en grupp flerspråkiga elever utan läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER