Sökning: "Bedömning av flerspråkiga elever"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden Bedömning av flerspråkiga elever.

  1. 11. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carolina Lidman; [2018-02-06]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; matematik; validitet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER

  2. 12. Flerspråkighet i svenskämnet : En studie om utrymmet för ett flerspråkighetsperspektiv i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Sofia Kallas; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighetsperspektiv; svenskämnet; flerspråkiga elever inom svenskämnet;

    Sammanfattning : Studien undersöker utrymmet för ett flerspråkighetsperspektiv i gymnasieskolans svenskämne. En översiktlig jämförelse görs mellan svenskämnets och svenska som andraspråks respektive läroplan och kommentarmaterial, där svenska som andraspråk fungerar som mall för ett svenskämne med ett flerspråkighetsperspektiv. LÄS MER

  3. 13. ”Fröken, kan centikuber smälta i ett glas med saft?” – Undrande elev i klass 3 : En studie kring vilka strategier/arbetssätt för formativ bedömning som fyra lärare i åk 3 använder sig av för flerspråkiga elever i matematikundervisningen.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ann-Sofie Altuntas; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematik; flerspråkiga elever; lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Matematik och flerspråkighet : En systematisk litteraturstudie om hur skolväsendet kan stödja elever som undervisas i matematik på ett annat språk än sitt modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Josefin Engman; Jennifer Hultman; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; Language learners; Support; Accommodation; Education; Matematik; Flerspråkighet; Stöd; Anpassning; Undervisning;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien baseras på internationell forskning och syftar till att fånga de stödstrategier och anpassningar skolväsenden använder sig av i arbetet med flerspråkiga elever. Studiens fokus är matematikundervisning och bedömning. LÄS MER

  5. 15. Flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Werner Van Kesbeeck; [2012]
    Nyckelord :Flerspråkighet – Läs- och skrivsvårigheter – Dyslexi – Fonologisk medvetenhet – Lexikal storlek och organisation; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fonologiska och lexikala förmågor hos flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter. Undersökningsgruppen flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter jämfördes med en grupp enspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter samt med en grupp flerspråkiga elever utan läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER