Sökning: "Betyg i praktiska ämnen"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden Betyg i praktiska ämnen.

  1. 6. Att verkligen göra någonting : Diskursiva förhandlingar om bildämnets värde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Lovisa Parkman; [2020]
    Nyckelord :praktisk-estetiska ämnen; ämneskonceptioner; lärande; betyg;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur bildlärare beskriver bildämnet i förhållande till nyanlända elever på språkintroduktionsprogrammet. Studien bygger på en diskurspsykologisk analys av fem semistrukturerade intervjuer. Det visade sig att lärarna upplevt bildämnet som problematiskt ur ett flertal aspekter. LÄS MER

  2. 7. Vad pysslar de med egentligen?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gunilla Carter; Jenny Johannesson; [2013]
    Nyckelord :Idrott; slöjd; status; teoretiska ämnen; praktiska;

    Sammanfattning : SammanfattningProblem, syfte och frågeställningarLäraryrkets status talas det mycket om i media och på skolor runt om i landet för närvarande. Läraryrket harunder många års tid varit under granskning från både stat och allmänhet. En annan typ av status talas det inte likamycket om men likväl känns det som om den existerar. LÄS MER

  3. 8. A case report about two children with Asperger syndrome and ADHD

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Gun Rosenlund Chrintz-Gath; [2012]
    Nyckelord :Asperger syndrom; ADHD; NPF; Betyg; Barn i behov av särskilt stöd; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är dels att undersöka, beskriva och förstå varför två barn med Asperger syndrom och ADHD inte fick fullständiga betyg i skolan, men också att undersöka hur skolan kan arbeta för att andra barn ska kunna uppnå det.Fallbeskrivningen om J och R är central i uppsatsen men jag har också intervjuat två specialpedagoger och en speciallärare samt haft en personlig kommunikation med flera nyckelpersoner inom barn- och ungdomspsykiatrin för att få svar på mina frågor. LÄS MER

  4. 9. Lärares tillvägargångssätt vid bedömning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonna Karlberg; Hem- och konsumentkunskap Slöjd; [2012]
    Nyckelord :bedömning; betyg; dokumentationsmatris; nya kurspl;

    Sammanfattning : Bakgrunden till undersökningen bottnar i att jag känner att jag har en brist inombedömningsverktyg för att kunna stämma av var elever befinner sig kunskapsmässigt mot dekrav som finns i ämnet hem- och konsumentkunskap. I min roll som lärare finns ett intresseför bedömning och hur man kan hjälpa elever att vidareutvecklas, jag söker efter redskap somkan hjälpa till att stämma av var elever befinner sig så att vi tillsammans kan vidareutveckladennes kunskaper. LÄS MER

  5. 10. Att mäta det omätbara - Om betygsättning i kursen Bild och form, 50 poäng, åk 2 i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lena Kaliles; [2010]
    Nyckelord :Bild och form; betygskriterier; kreativitet; intuition; subjektivitet; betyg; praktiskt ämne;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka möjligheten att betygsätta elevers arbeten i kursenBild och form, 50 poäng, i åk 2 på gymnasiet. Frågeställningen är om de för kursen angivna betygskriterierna räcker till för att sätta betyg i ett ämne som förutsätter ett kreativt arbete. LÄS MER