Sökning: "Hem- och konsumentkunskap Slöjd"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Hem- och konsumentkunskap Slöjd.

  1. 1. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therese Berntsson; [2022-02-03]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; geografi; mellanstadiet; skola;

    Sammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER

  2. 2. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  3. 3. Digital undervisning i textilslöjden : -en undersökning av digitala hjälpmedel och nätbaserad kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Fjällborg; [2014]
    Nyckelord :Informations- och kommunikationsteknik; Flipped classroom; lärplattformar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare kan utveckla sin undervisning med hjälp av digitala hjälpmedel och ta del av andra lärares erfarenheter med att arbeta med sådana hjälpmedel i slöjd, hem- och konsumentkunskap. Frågorna var; hur bidrar digitala hjälpmedel till att förbättra undervisningen i slöjden; Vilka för- och nackdelar upplever lärare av att arbeta med digitala verktyg; Hur väljer estetiska ämneslärare att kommunicera via nätbaserade kommunikationstjänster och vilka positiva, negativa konsekvenser har det kommunikationsvalet fört med sig? Tre olika metoder har använts för att samla in data till studien, deltagande observationer på en grundskola, aktioner för att designa undervisningen med digitala verktyg och intervjuer med lärare inom estetämnen. LÄS MER

  4. 4. Lärares tillvägargångssätt vid bedömning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonna Karlberg; Hem- och konsumentkunskap Slöjd; [2012]
    Nyckelord :bedömning; betyg; dokumentationsmatris; nya kurspl;

    Sammanfattning : Bakgrunden till undersökningen bottnar i att jag känner att jag har en brist inombedömningsverktyg för att kunna stämma av var elever befinner sig kunskapsmässigt mot dekrav som finns i ämnet hem- och konsumentkunskap. I min roll som lärare finns ett intresseför bedömning och hur man kan hjälpa elever att vidareutvecklas, jag söker efter redskap somkan hjälpa till att stämma av var elever befinner sig så att vi tillsammans kan vidareutveckladennes kunskaper. LÄS MER