Sökning: "Bilen tekniska utveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Bilen tekniska utveckling.
1. Cykelinfrastruktur på landsbygd i Skåne
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Denna rapport är resultatet av ett examensarbete för institutionen Trafik och samhälle på Lunds tekniska högskola. Syftet med rapporten är att skapa förståelse för hur det ser ut när det kommer till cykling utanför tätort, även kallat landsbygdsmiljö, och vad som behövs för att fler ska välja cykel som färdmedel även utanför tätort. LÄS MER
2. Kombinerad mobilitet i Blekinge : En fallstudie om utvecklingen av kombinerad mobilitet på landsbygden i Blekinge
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : På landsbygden finns sällan god tillgång till kollektivtrafik vilket har bidragit till att landsbygdens invånare har fått förlita sig på bilen som transportmedel. Regioner med stora delar av landsbygdsområden minskar ofta i befolkning vilket skapar svårigheter för den regionala kollektivtrafikmyndigheten att erbjuda invånarna transportmöjligheter på grund av minskad efterfrågan av kollektivtrafik. LÄS MER
3. Improved side impact car safety : New IIHS side crash regulation, effect on product design
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : 23% of passenger vehicle occupant deaths in 2019 was side-impact collisions and is a ongoing problem that continues to take people’s lives (IIHS, 2021a). IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) is an organization based in USA, which performs vehicle crash tests with the goal of making cars safer and reducing deaths and injuries. LÄS MER
4. Från blandtrafik till prioriterad kollektivtrafik : En fallstudie av Smedjegatan i Luleå
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : På Smedjegatan i Luleå samexisterar idag alla trafikslag. Gatan är även huvudhållplats för Luleå lokaltrafik. Gatan ligger i Luleås aktivitetscentrum, omringat av möjligheter för handel, bostäder, och andra bekvämligheter. Frågan om att göra gatan bilfri för att prioritera kollektivtrafik har uppstått förut, men inte gått igenom. LÄS MER
5. Parkering på väg mot det hållbara samhället
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Dagens stadskärnor är formade efter bilen som tar i anspråk betydande arealer tätortsmark, där parkering är vad som undersöks i denna studie. En genomsnittsbil står parkerad 97 % av sin tid, och då på olika parkeringsplatser. Detta leder till att vi idag har mer parkeringsyta än vad vi har bostadsyta i Sverige. LÄS MER